zdenislav píše:Taky bych řek. Jeden článeček, může mít někde slabší místo a tímto se dorazí. Ale stejnak by to asi časem v tom místě prasklo
A určitě to chce po použití nějakejch žíravin pořádně pročistit vodou a asi i namazat, jinak ta koroze bude stále pokračovat.
To rozhodně...
je to přeci jenom zinek a ten časem sám oxyduje, zvláště je li v trvalém styku s ocelí (v tomto případě s čepy pásů) Ono to vytváří v podstatě el.článek a tvoří se v tom místě bílý prášek.Já osobně pásy na Téčku nechal tak, jen jsem je zbavil otřepů v dírkách na čepy, aby se volně otáčely články na čepech.Patina se vytvořila sama ježděním.Tzn.že vodící nože článků se krásně vypucovaly do lesklého povrchu (reálný stav používaného pásu).Stopa pojezdů na pásu je taky ohlazená skoro na kov.vyleštily se i nejvyšší místa vzorku článků, vnitřní-nižší místa ještě mají orig.barvu černou.Ono ty rezavé pásy mají všeobecně asi jen muzejní exponáty a občas předváděné stroje.Ty pravé provozní byly skutečně jen lesk v místě otěru a barva všude tam, kde se přímo článek nedotýkal podloží, jež jej obrušovalo-leštilo.Kdyby jsme na vojně uložili do autoparku tank s tak zasranými pásy od bahna, a po umytí nenatřeli černou a nenamazali čepy, tak ty T-55 srezli na šutr..
Kluci to probrodili betonovým korytem s vodou a my s tatrama 111 po nich, jen s tím rozdílem, že jsme pneumatiky před uložením aut natírali gumolakem..
Jinak ty kov.pásy na modelu občas properu v petroleji, nebo naftě, aby čepy natahli do pouzder nějaké mazání a uvolnil se zadřený prach.Potom operu vše v lihu.Nakonec tank dám na stojan, pustím pojezdy a prostříkám pásy konkorem (může být i WD-40).Pak stroj položím na dva filcové pásky a do rána nechám odkapat.Nakonec vše poutírám a projedu po starém kousku koberce (poslední možnost zbavit se mastnoty) Možná je to složité, ale ty oka v článcích jsou tak slabá, že jakýkoliv důvod k zadírání čepů znamená námahu ok anebo vydírání ok pásů, zvětšování vůle čep--oko a zeslabení stěn ok.Pokud je pás dostatečně mazán, má minimální odpor vůči pohonu, nevrže, pouze spořádaně klape při jízdě (kouzelný zvuk)
Ta patina tou kyselinou je tak na statické modely, ale ne na provozní..Pokud někdo koupíte kov.pásy na T-34, nikdy je nenasazujte hned a nejezděte!!Je nutné odstranit všechny otřepy po odlití na spojovacích okách článků.Díky nim se články neochotně kolem čepů otáčí a hlavně se nerady vrací zpět do roviny.Celý jev je doprovázen ukrutným cvakáním pohonných zubů v hnacim kole, jakmile článek, který se nechce ohýbat najede na polomer kola pohonu a navíc se tím pás pomyslně zkracuje.Chce to poctivě rozebrat a uvolnit, a je po event.trhání pásu,byť kovového.Jo celé to moje povídání o mazaní se týká hlavně po jízdách venku.V bytě či tělocvičně to stačí jen před sezonou.