Pánové dneska vyšlo video o tom co jsme řešili na Náchodě, nový Sherman a nové převodovky s třecími spojkami.......sice to sem moc nepatří, ale doufám že se Petr nebude zlobit když sem hodím video.....resp. odkaz.
převodovky s třecími spojkami
Re: převodovky s třecími spojkami
Jj, bavili jsme se tam o tomto řešení. Obsahuje teda poměrně dost komplikovaných mechanických dílů a prostorově je toto řešení taky "objemnější".......
Na druhou stranu k ovládání stačí jednoduchý volantový ovladač a k pohybu tanku jeden regulátor a jedno servo. Tady je další video ukázky funkce pohonu:
Na druhou stranu k ovládání stačí jednoduchý volantový ovladač a k pohybu tanku jeden regulátor a jedno servo. Tady je další video ukázky funkce pohonu:
-
- PzKpfw II
- Příspěvky: 15
- Registrován: 31 pro 2023, 14:45
- 1
- Lokalita: Příbram
Re: převodovky s třecími spojkami
Kdo má rád mechanické řešení, bude z něj nadšenej, řízení je nejbližší originálu mezi ostatními způsoby.
Tamiya uvedla Sherman HVSS už v roce 1974 jako svůj první rc tank v měřítku 1/16, v podstatě dala základ k našemu měřítku už před padesáti lety. Už ten první měl řešení pohonu s pomocí spojek, ale bez diferenciálu a kotoučových brzd. V osmdesátých letech to byl tedy úžasný počin, z hlediska přesnosti, funkčnosti i provedení výlisků a kovových dílů. Původní verze měla polokovové pásy.
Po desítkách let mírné evoluce je jejich dnešní Sherman (kat. č. 56014 s DMD jednotkou a dvěma převodovkami) v základu (vana, korba, pojezdy, věž) téměř shodný s tím původním (kat. č. 56001), který byl tedy vybavený mechanickou převodovkou, spojkami, servy (jedno pro ovládání spojek, druhé pro pohyb a přepínání směru jízdy).
Původní Sherman z počátku produkce má dva menší motory, které společně pohánějí jedno hlavní ozubené kolo nebo je lze změnou poskládání převodů (ve stavebnici byly tehdy jako volitelná alternativa) rozdělit na oddělený pohon pro levý i pravý pás a ovládat je spínačem, později DMD jednotkou.
Viz. např. tady:
https://tamiyabase.com/tamiya-models/ta ... Itemid=554
https://www.tamiyaclub.com/showroom_mod ... 3&id=42362
Mám tu oba, ten úplně první (56001) i soudobý (56014 full option kit) a rozdíly jsou (kromě té diskutované převodovky) především v řešení ložisek kol a doplnění elektroniky, zvuku, osvětlení a mechaniky věže.
Je třeba říct, že tato novinka s mechanickou převodovkou (tedy kat. č. 56048) postrádá rozšiřující elektroniku, otáčení věže, náměr, zákluz a reproduktor, ale až na ten reprobox je dnes všechno menší než před léty a tak tím bude možné tank doplnit.
Precizní modeláři si povzdechnou, že je ta stavebnice, co se týká výlisků, poplatná době vzniku, že je dávno překonaná v detailech a budou mít tedy stoprocentně pravdu. Ale po výměně některých detailů - a stejně se do toho vrtáme nějak všichni - je to pořád parádní kousek, navíc technicky robustní a spolehlivý.
Martin
Tamiya uvedla Sherman HVSS už v roce 1974 jako svůj první rc tank v měřítku 1/16, v podstatě dala základ k našemu měřítku už před padesáti lety. Už ten první měl řešení pohonu s pomocí spojek, ale bez diferenciálu a kotoučových brzd. V osmdesátých letech to byl tedy úžasný počin, z hlediska přesnosti, funkčnosti i provedení výlisků a kovových dílů. Původní verze měla polokovové pásy.
Po desítkách let mírné evoluce je jejich dnešní Sherman (kat. č. 56014 s DMD jednotkou a dvěma převodovkami) v základu (vana, korba, pojezdy, věž) téměř shodný s tím původním (kat. č. 56001), který byl tedy vybavený mechanickou převodovkou, spojkami, servy (jedno pro ovládání spojek, druhé pro pohyb a přepínání směru jízdy).
Původní Sherman z počátku produkce má dva menší motory, které společně pohánějí jedno hlavní ozubené kolo nebo je lze změnou poskládání převodů (ve stavebnici byly tehdy jako volitelná alternativa) rozdělit na oddělený pohon pro levý i pravý pás a ovládat je spínačem, později DMD jednotkou.
Viz. např. tady:
https://tamiyabase.com/tamiya-models/ta ... Itemid=554
https://www.tamiyaclub.com/showroom_mod ... 3&id=42362
Mám tu oba, ten úplně první (56001) i soudobý (56014 full option kit) a rozdíly jsou (kromě té diskutované převodovky) především v řešení ložisek kol a doplnění elektroniky, zvuku, osvětlení a mechaniky věže.
Je třeba říct, že tato novinka s mechanickou převodovkou (tedy kat. č. 56048) postrádá rozšiřující elektroniku, otáčení věže, náměr, zákluz a reproduktor, ale až na ten reprobox je dnes všechno menší než před léty a tak tím bude možné tank doplnit.
Precizní modeláři si povzdechnou, že je ta stavebnice, co se týká výlisků, poplatná době vzniku, že je dávno překonaná v detailech a budou mít tedy stoprocentně pravdu. Ale po výměně některých detailů - a stejně se do toho vrtáme nějak všichni - je to pořád parádní kousek, navíc technicky robustní a spolehlivý.
Martin
Re: převodovky s třecími spojkami
Rozhodně je to mechanicky zajímavé. Jen řízení pomocí diferenciálu má jednu záludnost a to, že se po přibrždění jedné strany, druhá rozeběhne do vyšších otáček. Na tom druhém videu to je krásně vidět.
Re: převodovky s třecími spojkami
Myslím si že pro tanky s vyjímkou německých je tohle vhodný systém řízení, docílí se tím i plynulé jízdy s menšími nároky na koordinaci pohybu ovladačů. Mě se to docela hodně líbí, ještě jeden Sherman plánuju, chtěl jsem s HVSS podvozkem a 75mm kanonem, tenhle má sice houfnici, ale myslím že to půjde upravit. Pokud nebude cena přemrštěná tak bych do něj šel. 

Re: převodovky s třecími spojkami
Je to zajímavé řešení. Je jen smutné, že s takovými řešeními dříve přicházeli Evropané a dnes Japonci a Číňani. Jako bychom v Evropě už nic neuměli vymyslet a udělat.
Radek.
Radek.
Radek
Pz. III, Pz. IV, Tiger 1, Tiger 2;
T34, KV-1, T90,
Sherman,
Pz. III, Pz. IV, Tiger 1, Tiger 2;
T34, KV-1, T90,
Sherman,