VT-34
Napsal: 20 pro 2009, 13:54
Tak jsem zapátral v archivu a našel něco málo o VT-34.
V publikaci PLASTIKOVÉ MODELÁŘství 7, vydané MODELOU v roce 1982, se na straně 54 a 55 píše:
"Během válečných Velké vlastenecké války se ukázala potřeba obrněného vyprošťovacího vozidla, které by bylo schopno i přímo z bojiště odtáhnout poškozené a uvázlé tanky. Pásové traktory a tahače používané k tomuto účelu se nehodily pro svoji snadnou zranitelnost a pomalost. Proto vznikaly ve frontových podmínkách nouzové úpravy tanků na vyprošťovací vozidla, která pak dala základ ke stavbě speciálního vyprošťovacího tanku.
Jednou z prvních úprav tanku T-34 na vyprošťovací tank bylo zakrtí výřezu pro věž pancéřovým plátem.Takto upravený tank T-34 se používal nejen jako vyprošťovací tank, ale i jako obrněný transportér a pojízdné dělostřelecké a velitelské stanoviště. Tato nouzová úprava však nestačila potřebám mechanizovaných a tankových vojsk a proto v roce 1944 bylo přistoupeno ke konstrukci speciálního vyprošťovacího tanku, který byl označen VT-34.
Vyprošťovací tank VT-34 byl vybaven pluhovou ostruhou a navijákem o přímém tahu 30 000 kg, s použitím jedné kladky se tah zvýšil na 60 000 kg, dvou kladek na 90 000 kg. Délka vlečného lana byla 128 mpři síle 33 mm. Hmotnost tanku VT-34 baly 31 000 kg, posádku tvořil velitel a řidič. Maximální rychlost na silnici činila 55 km/h a v terénu 25 km/h. Dojezd se záložními nádržemi na silnici byl 350 km, v terénu 260 km. K vlastní obraně měl tank jeden kulomet DZM ráže 7,62 mmse zásobou 142 nábojů, 25 obraných ručních obraných granátů F-1 a dvě dýmovnice ŠM-1 o váze 2 kg.
Vyprošťovací tanky VT-34 se používají v rámci československé armády i v mírové práci na různých stavbách a při záchraných pracích. Rovněž ČSD používají vyprošťovací tank VT-34 jako tahač při železničních nehodách."
Pak následuje výčet a popis úprav a výkresy, takže kdyby někdo měl zájem ...
http://img410.imageshack.us/img410/4879/t34arv.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/2113/vt341.jpg
http://img97.imageshack.us/img97/2102/vt342.jpg
V publikaci PLASTIKOVÉ MODELÁŘství 7, vydané MODELOU v roce 1982, se na straně 54 a 55 píše:
"Během válečných Velké vlastenecké války se ukázala potřeba obrněného vyprošťovacího vozidla, které by bylo schopno i přímo z bojiště odtáhnout poškozené a uvázlé tanky. Pásové traktory a tahače používané k tomuto účelu se nehodily pro svoji snadnou zranitelnost a pomalost. Proto vznikaly ve frontových podmínkách nouzové úpravy tanků na vyprošťovací vozidla, která pak dala základ ke stavbě speciálního vyprošťovacího tanku.
Jednou z prvních úprav tanku T-34 na vyprošťovací tank bylo zakrtí výřezu pro věž pancéřovým plátem.Takto upravený tank T-34 se používal nejen jako vyprošťovací tank, ale i jako obrněný transportér a pojízdné dělostřelecké a velitelské stanoviště. Tato nouzová úprava však nestačila potřebám mechanizovaných a tankových vojsk a proto v roce 1944 bylo přistoupeno ke konstrukci speciálního vyprošťovacího tanku, který byl označen VT-34.
Vyprošťovací tank VT-34 byl vybaven pluhovou ostruhou a navijákem o přímém tahu 30 000 kg, s použitím jedné kladky se tah zvýšil na 60 000 kg, dvou kladek na 90 000 kg. Délka vlečného lana byla 128 mpři síle 33 mm. Hmotnost tanku VT-34 baly 31 000 kg, posádku tvořil velitel a řidič. Maximální rychlost na silnici činila 55 km/h a v terénu 25 km/h. Dojezd se záložními nádržemi na silnici byl 350 km, v terénu 260 km. K vlastní obraně měl tank jeden kulomet DZM ráže 7,62 mmse zásobou 142 nábojů, 25 obraných ručních obraných granátů F-1 a dvě dýmovnice ŠM-1 o váze 2 kg.
Vyprošťovací tanky VT-34 se používají v rámci československé armády i v mírové práci na různých stavbách a při záchraných pracích. Rovněž ČSD používají vyprošťovací tank VT-34 jako tahač při železničních nehodách."
Pak následuje výčet a popis úprav a výkresy, takže kdyby někdo měl zájem ...
http://img410.imageshack.us/img410/4879/t34arv.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/2113/vt341.jpg
http://img97.imageshack.us/img97/2102/vt342.jpg