Samonapínáky pásů
Napsal: 25 zář 2017, 23:30
Na základě četných žádostí zveřejňuji technické řešení samonapínáků pásů. Princip je velice jednoduchý, kdy se využívá poměru sil na páce. Menší silou po delší dráze se reguluje větší síla po kratší dráze.
Technické řešení je z fotek asi jasné. Kratší páka ( střed os 9mm ) je na napínacím kole a na delší tlačí pružinka. Vzájemný poměr je 4:1. Poměr by mohl být i větší, ale pak má delší páka zbytečně velký rozkmit. Pružinku je potřeba odladit zkusmo, aby při prostém zatáčení nedocházelo ke zbytečnému navolňování pásu. Při nabrání čehokoliv do pásu se pružinka pákou stlačí a dostatečně navolní pás. Po vymetení nečistot z pásu se automaticky pás dopne na klidovou úroveň. Pásy se obecně nechávají "akorát" prověšené, ale při kolizích s podkladovým materiálem to nemusí stačit a toto řešení pomáhá pásy chránit. Není to samozřejmě nic nového pod Sluncem a také potřebuje dostatečný zástavbový prostor do vany tanku. Výhodou ale je, že se dá poměrně jemně ladit klidové napnutí pásu a "přední" a "zadní" limity napnutí pásu.
a další:
https://petr-nc.rajce.idnes.cz/Povolovaky_pasu/
Technické řešení je z fotek asi jasné. Kratší páka ( střed os 9mm ) je na napínacím kole a na delší tlačí pružinka. Vzájemný poměr je 4:1. Poměr by mohl být i větší, ale pak má delší páka zbytečně velký rozkmit. Pružinku je potřeba odladit zkusmo, aby při prostém zatáčení nedocházelo ke zbytečnému navolňování pásu. Při nabrání čehokoliv do pásu se pružinka pákou stlačí a dostatečně navolní pás. Po vymetení nečistot z pásu se automaticky pás dopne na klidovou úroveň. Pásy se obecně nechávají "akorát" prověšené, ale při kolizích s podkladovým materiálem to nemusí stačit a toto řešení pomáhá pásy chránit. Není to samozřejmě nic nového pod Sluncem a také potřebuje dostatečný zástavbový prostor do vany tanku. Výhodou ale je, že se dá poměrně jemně ladit klidové napnutí pásu a "přední" a "zadní" limity napnutí pásu.
a další:
https://petr-nc.rajce.idnes.cz/Povolovaky_pasu/