Kompatibilita prodávaných kol a pásů na KV-1
Napsal: 24 úno 2017, 13:24
Krátké pojednání o tom, jak se může změnit obyčejná výměna napínacích kol a poháněcích kol u tanku v horor.
Ježíšek mi donesl pod stromek nová kovová napínací a poháněcí kola na KV-1. Ta původní od Heng Longu jsem v Ořechově díky kvalitnímu písku dobře očesal. Písek se dostal do otvorů v pásech a zuby poháněcích kol se některé úplně rozpadly při tlaku na kamínek, některé se poničily částečně.
Originál od Heng Longu má v napínacím kole v krytce otvor, kterým se utahuje upevňovací šroub. Poháněcí kolo má krytku z plastu.
Moje sada, která se označuje u Beami Trade jako Taigen, u RC Kingul jako Torro díly. Napínací kolo je se dvěma ložisky a s čepem s oplošením, poháněcí kolo má kovovou krytku bez otvoru.
Napínací kolo nebylo problém, vyklepl jsem přes čepy krytky kol, čepy jsem nahradil šrouby a přes kovové vložky se závitem upevnil.
Kolo poháněcí Taigen vypadá na první pohled stejně jako od Heng Longu. Jen jsou přiloženy pro upevnění imbusové šrouby M4 s podložkami. Toto řešení je podle mě lepší než se šrouby M3 od Heng Longu.
Pak jsem ale začal zjišťovat problémy:
• Kola Taigen nezapadnou do otvorů v pásech Heng Long
• Kola Taigen jsou dělána asi pro převodovky s kratší výstupní hřídelí – oproti originálu od Heng Long
• Kola Taigen mají asi o 1 mm větší hlavový průměr kružnice zubů, asi 1,5 mm větší patní průměr kružnice zubů, poněkud jiný tvar zubů
A tak jsem dva večery upravoval:
• Zkrátil jsem hřídele původních kovových převodovek Heng Long (ozubená kola ze zinkoslitiny)
• Prodloužil jsem drážky na hřídelích převodovek
• Opracoval jsem pilníkem hlavovou kružnici zubů
• Trochu jsem upravil profil zubů, srazil hrany
• Opracoval jsem patní kružnici zubů cca o 1,5 mm na průměru
• Zkrátil jsem přírubu na kolech o cca 4 mm, aby se dostala do roviny s vodícími koly, protože mám hřídel převodovky podepřené ložisky
• Převrtal jsem otvory ve výstupních hřídelích převodovky tak, aby se dalo provést upevnění imbusovými šrouby M4 s pérovou podložkou.
Celá předělávka probíhala systémem pokus – omyl. Bylo to o nervy. Jako kontrolu jsem prováděl navinutí pásu na kolo a kontrolu jak zapadají zuby. Vše neprobíhalo v pořadí jak jsem popsal výše, spíše jsem vždy na něco narazil a to jsem upravoval.
Hlavní poznatek je, že pokud se neupraví spodní dosedací průměr, můžete na to, že pásy nasadíte po celém obvodu poháněcího kola tak, aby zapadly do zubů zapomenout.
Odtud plyne pro mě poučení, že se vyskytují na trhu výrobky, u kterých se píše, že jsou pro nějaký typ tanku, ale nemusí s tím, co už člověk má vůbec pasovat. Je řada výrobců, Heng Long, Torro, Taigen, věci nejsou vzájemně kompatibilní. A například prodejce RC KING do dnes nemá u dílů pro tanky obrázky tanků, uvádí jen typové číslo tanku podle Heng Long, a zvlášť má díly od Torra, jako tuningové díly, ale u jiných prodejců jsou některé díly uváděny jako od Taigenu. Nechci dělat reklamu Beami Trade, ale tady jsou alespoň věci podle typu tanku – například vše pro Tigr, je uvedeno, co je od Heng Longu, co od Torra, co od Taigenu. Kdybych věci kupoval tady, asi bych tak tvrdě nenarazil.
Nadějí je objednávat jen sadu pásy s koly v jednom balení, ale i tady jsem už četl, že někteří narazili na situaci, že to nepasovalo a zboží vraceli. Smůla je, že těch prodejců u nás moc není a nějaké znalosti o zboží, co k čemu pasuje, to nikoho moc netrápí. O návodech na montáž ani nemluvím, ty se neposílají, přijde balíček s „něčím v pytlíku“ a k tomu faktura. Chtěl bych tímto každého do budoucna varovat, aby nepodcenil jako já, a pamatoval na kompatibilitu.
Už vidím, jak se někteří budete smát, protože na totéž už jste narazili a také se pěkně potrápili. Je nás bohužel málo a na nějakou výchovu prodejců můžeme zapomenout.
Radek
Ježíšek mi donesl pod stromek nová kovová napínací a poháněcí kola na KV-1. Ta původní od Heng Longu jsem v Ořechově díky kvalitnímu písku dobře očesal. Písek se dostal do otvorů v pásech a zuby poháněcích kol se některé úplně rozpadly při tlaku na kamínek, některé se poničily částečně.
Originál od Heng Longu má v napínacím kole v krytce otvor, kterým se utahuje upevňovací šroub. Poháněcí kolo má krytku z plastu.
Moje sada, která se označuje u Beami Trade jako Taigen, u RC Kingul jako Torro díly. Napínací kolo je se dvěma ložisky a s čepem s oplošením, poháněcí kolo má kovovou krytku bez otvoru.
Napínací kolo nebylo problém, vyklepl jsem přes čepy krytky kol, čepy jsem nahradil šrouby a přes kovové vložky se závitem upevnil.
Kolo poháněcí Taigen vypadá na první pohled stejně jako od Heng Longu. Jen jsou přiloženy pro upevnění imbusové šrouby M4 s podložkami. Toto řešení je podle mě lepší než se šrouby M3 od Heng Longu.
Pak jsem ale začal zjišťovat problémy:
• Kola Taigen nezapadnou do otvorů v pásech Heng Long
• Kola Taigen jsou dělána asi pro převodovky s kratší výstupní hřídelí – oproti originálu od Heng Long
• Kola Taigen mají asi o 1 mm větší hlavový průměr kružnice zubů, asi 1,5 mm větší patní průměr kružnice zubů, poněkud jiný tvar zubů
A tak jsem dva večery upravoval:
• Zkrátil jsem hřídele původních kovových převodovek Heng Long (ozubená kola ze zinkoslitiny)
• Prodloužil jsem drážky na hřídelích převodovek
• Opracoval jsem pilníkem hlavovou kružnici zubů
• Trochu jsem upravil profil zubů, srazil hrany
• Opracoval jsem patní kružnici zubů cca o 1,5 mm na průměru
• Zkrátil jsem přírubu na kolech o cca 4 mm, aby se dostala do roviny s vodícími koly, protože mám hřídel převodovky podepřené ložisky
• Převrtal jsem otvory ve výstupních hřídelích převodovky tak, aby se dalo provést upevnění imbusovými šrouby M4 s pérovou podložkou.
Celá předělávka probíhala systémem pokus – omyl. Bylo to o nervy. Jako kontrolu jsem prováděl navinutí pásu na kolo a kontrolu jak zapadají zuby. Vše neprobíhalo v pořadí jak jsem popsal výše, spíše jsem vždy na něco narazil a to jsem upravoval.
Hlavní poznatek je, že pokud se neupraví spodní dosedací průměr, můžete na to, že pásy nasadíte po celém obvodu poháněcího kola tak, aby zapadly do zubů zapomenout.
Odtud plyne pro mě poučení, že se vyskytují na trhu výrobky, u kterých se píše, že jsou pro nějaký typ tanku, ale nemusí s tím, co už člověk má vůbec pasovat. Je řada výrobců, Heng Long, Torro, Taigen, věci nejsou vzájemně kompatibilní. A například prodejce RC KING do dnes nemá u dílů pro tanky obrázky tanků, uvádí jen typové číslo tanku podle Heng Long, a zvlášť má díly od Torra, jako tuningové díly, ale u jiných prodejců jsou některé díly uváděny jako od Taigenu. Nechci dělat reklamu Beami Trade, ale tady jsou alespoň věci podle typu tanku – například vše pro Tigr, je uvedeno, co je od Heng Longu, co od Torra, co od Taigenu. Kdybych věci kupoval tady, asi bych tak tvrdě nenarazil.
Nadějí je objednávat jen sadu pásy s koly v jednom balení, ale i tady jsem už četl, že někteří narazili na situaci, že to nepasovalo a zboží vraceli. Smůla je, že těch prodejců u nás moc není a nějaké znalosti o zboží, co k čemu pasuje, to nikoho moc netrápí. O návodech na montáž ani nemluvím, ty se neposílají, přijde balíček s „něčím v pytlíku“ a k tomu faktura. Chtěl bych tímto každého do budoucna varovat, aby nepodcenil jako já, a pamatoval na kompatibilitu.
Už vidím, jak se někteří budete smát, protože na totéž už jste narazili a také se pěkně potrápili. Je nás bohužel málo a na nějakou výchovu prodejců můžeme zapomenout.
Radek