Stránka 1 z 2
Nabíjení a chlazeni
Napsal: 20 čer 2016, 21:40
od bean
Zdravím modeláři.
Mám dotaz na zkušenější elektrikářsky založené modeláře.
Mám NiCd a NiMh baterie a při nabíjení je chladím.
Teď jsem ale našel na netu názor, že to může ovlivnit deltapeac a dokonce že by mohly změknou.
Moc mně zajímá váš názor. Nezdá se mi to, ale nechci ovlivňovat vaše úvahy.
Děkuji za názory.
Michal
Pš: Omluvte háčky čárky, píšu z mobilu a po tmě.
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 20 čer 2016, 23:29
od LK88
No , to ze se aku ohreje je norm.jev, jak jsem psal , jezdil jsem drive dost auta a nikdy jsem nechladil a ani ted pri nabijeni do tanku, taky zalezi jak nabijis, proud, deltapeak atd, ja se ridim udaji od vyrobce aku , a v poho
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 21 čer 2016, 07:41
od bean
Jo já je většinou chladil, když jsem je vyndal z auta a chtěl jsem je hned nabíjet.
A i opačně, když jsem je vyndal z nabíječky, tak abych mohl dřív jezdit.
Při nabíjení jsem je chladil občas.
Spíš mi jde o to, že pokud je budu chladit v průběhu nabíjení, abych nějak neovlivnil chemické procesy a třeba i ten delta.
Jde mi o zkušenosti a o to jak to vidíte vy.
Jinak parametry dodržuju od výrobce, to zas jo
M.
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 21 čer 2016, 08:58
od LK88
já si myslím takto : víceméně používám norm.rychlost nabíjení, která je asi nejšetrnější k aku , a nepřijde mi to zase tak strašně dlouhé, při rychlonabíjení používám nastavené hodnoty aku dle výrobce + deltapeak s automatikou, nabíjení ukončí samo při dosažení hranic a teploty, jak říkám, chlazení jsem nepoužíval nikdy, pouze dodržuji zásadu - teplé aku nenabíjet ani nevybíjet, nechat samo ochladit na okolní teplotu a pak začít proces, mám vždy minimálně dvě aku na případné prostřídání...
ono to je dost diskutované téma které se řeší už věky věků, co modelář to názor, ale některé věci jsou logicky dané a také fyzikou , a některé se zase řeší dle mého až zbytečně přehnaně, aku mi vydrželi vždy dost dlouho a když se porouchali bylo spíše mechanickým poškozením...
na netu najdeš spousty diskuzí a návodů na různých stránkách o modelech
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 21 čer 2016, 09:32
od bean
No to já vím, že toho najdu spousty. Ale jde mi o zkušenosti.
Mám ještě jeden dotaz a to na formování NiCd.
Jestli jsi občas (někdo doporučuje po 10 rychlonabiti) dal na pomalo 1/10 c aby se baterka srovnala?
Ja to nedělal a s baterkama jsem problém neměl.
A jestli, když jsi dlouho nejezdil, třeba v zimě, je nabíjel a vybijel a jak často.
Tohle mi hodně baterek zničilo.
V zimě jsem je odložil a pak si vzpomněl třeba za tři měsíce a to bylo asi pozdě.
Zase mne zajímají zkušenosti, teorie je na netu dost.
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 21 čer 2016, 15:34
od bean
Tak víc názorů, no tak se nestyďte, já to na Vás neřeknu.
Ne vážně, nejde mi o teoretické informace z netu, číst umím, jde mi o zkušenosti a co si o tom myslíte vy, praktičtí modeláři.
Děkuji předem.
M.
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 21 čer 2016, 21:18
od Pancier
Batérie Nicd a NiMh /ďalej len baterky/ je potrebné chladiť pri nabíjaní aj schladiť po použití ak sú zohriate. Najväčší problém u bateriek je že ich nesprávne skladujeme. Baterku ktorú vytiahneš z modelu a nechceš ju už použiť musíš ideálne hneď vybiť vybíjačom na 0.9 - 1 V na článok a následne zrovnať zrovnávačom. Zrovnávač zabezpečí rovnaké napätie na všetkých článkoch. Takto ošetrenú baterku môžeš odložiť. Pri nabíjaní je ideálny prúd 1C , nabíjať s deltapíkom, žiadna automatika , a chladiť. Po nabití je ideálne baterku čo najskôr použiť, lebo tým že je nabitá a nepoužíva sa stráca kapacitu. Baterka by sa nemala nabiť a vybiť viac ako 1-2 krát za deň. Medzi jednotlivými nabíjaniami by mala byť pauza min.3hodiny. Formovanie batérií /nabíjanie desatinovým prúdom 12 hodín/ sa robí keď je batéria nová, po každom 10-tom nabíjacom cykle, alebo ak batérie dlhšie stoja /spravidla 30 dní/.
Takto som sa o baterky staral ja keď som ich používal v modeloch rýchlych lodí.
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 22 čer 2016, 07:44
od bean
Ahoj, děkuji za vyčerpávající příspěvek.
Jen dotaz k němu. Pises, že ideální nabíjení 1c. Já jsem asi pred 5 lety, "šetřil " páky a nabíjel jsem pořád jen asi 1c a do roka jsem vyhodil 4, kvůli tomu, že byly měkké.
Fakt si je takto nabíjel An nezměnily.
A ještě mám problém s informací a to i od tebe a na internetu, ukadat články vybité.
Když je vybiju a uložím, tak je samovybíjení zničí ne? A nebo už to není tak velké vybití a třeba za mesic mají pořád 0.9 na článek?
Tohle mi vrtá hlavou, když čtu názory právě o uložení vybitych.
Díky M.
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 22 čer 2016, 09:19
od Pancier
Problém je ešte v tom , že obyčajný smrteľník ktorý si kúpi batérku v modelárskom obchode kúpi v podstate odpad, kde je v baterke každý článok iný a nikto nevie aká je stará. Ja som mal to šťastie že som bral baterky od profesionálnych modelárov a to už bolo iné kafe. Vyberané, pušované a max. mesiac staré od výroby.
Ani jedna baterka z ktorej ťaháš veľké prúdy ti nevydrží rok v prevádzke bez straty kapacity. Ja hoci som mal super baterky som pociťoval úbytok kapacity už po 3-4 nabitiach.
Re: Nabíjení a chlazeni
Napsal: 22 čer 2016, 09:22
od bean
aha, tak to je jiná.
To máš pravdu, já jsem si jednou koupil články od profíků a udělal z nich 2 paky a je fakt že jsem je měl asi 5 let, i když mi všichni říkali, že je po 2 letech stejně vyhodím.
Takže stejně děkuji, tady se totiž asi míjí praxe s teorií a hlavně každé baterie jsou jiné.
To bych řekl závěrem.
M.