Oprava převodovek HL
Napsal: 03 bře 2014, 08:50
Na mé M41 mi zcela vypověděly standardní "kovové" převodovky.
Rozhodl, objednal, koupil ozubená kola, upravil a namontoval.
Nerad bych zde popisoval "jak jsem objevil Ameriku".
Ale bude-li zájem, napíši zkušenosti a přidám pár fotek.
Všichni víme, že s převodovkami jsou potíže.
Prodejců a různých typů převodovek je spousta.
Snad vám tento příspěvek alespoň trochu pomůže při rozhodování.
A Volba řešení
1. Standardní plastové převodovky
- jsou vhodní jen pro VELMI lehké modely. (11€)
Např. u Asiatam.com
2. Stejná standardní kovová převodovka (20€)
Rozhodně NEdoporučuji kupovat.
Oz. kola jsou vyrobena ze slitiny zinku a mají VYSOKÉ opotřebení.
... A to se mi právě stalo ... Z některých ozub. kol toho moc nezůstalo.
Nemá cenu znova kupovat stejnou převodovku na JEDNU sezónu...
3. Převodovka s frézovanými mosaznými ozubenými koly (50€)
nelíbí se mi:
- slabé motory, vzhledem k nevhodné konstrukci převodovky obtížně vyměnitelné za výkonnější
- pastorek motoru s velkým počtem zubů
- skříň z tenkého hliníkového plechu, jistě nebude tak tuhá a tím může být hlučnější
- výstupní hřídele jsou mosazné a ulamují se (únava materiálu) u skříně převodovky
- ozubená dvojkola se otáčí v celé délce po čepu - špatné mazání a tření
- drahé
4. Převodovka s ocelovými ozubenými koly (55€)
líbí se mi ze všech nejvíc
- navíc jeden pár ozub. kol pro převod do pomala
- Pozor, je delší - motory posunuté dopředu o jeden pár oz. kol
- drahá
nebo
4.a Kov. přev. 1:4 - ocel. kola - Tiger I. (1590Kč)
u české Beami trade
5. Náhradní ocelová ozubená kola (22€)
https://www.asiatam.com/product_info.ph ... riebe.html
(Pokud se daná stránka nezobrazí - zboží je vyprodáno.)
Pro standardní převodovky.
V době mého nákupu je vyprodali a tak jsem koupil:
6. Náhradní ocelová ozubená kola (25€)
- tato sada obsahuje o jeden pár ozub. kol navíc (já je nyní nevyužiji)
- součástí dodávky jsou ozub. kola distanční trubičky (zelená šipka)
- ozubená kola jsou opravdu ocelová a frézovaná
- dvojkola jsou k sobě dobře slisovaná na pouzdru
- všechny hřídele jsou ocelové
- na výstupních hřídelích jsou miniaturní kuličková ložiska (žlutá šipka)
7. Třírychlostní převodovka do tanku Heng(1850Kč)
která není třírychlostní...
Např. u Beami-trade.cz
atd. ...
B Nákup
Kupoval jsem ještě pro Rudyna, Vojtiše a PetraNC
Jak jsem již napsal:
(Pokud se daná stránka nezobrazí - zboží je vyprodáno.)
- to se mi právě při nákupu stalo několikrát a nákup jsem musel zopakovat. Zboží mi doslova vyprodali pod rukama.
- Aktuální kurz € jsem se dozvěděl přímo u své banky
- poštovné z Asiatamu 25€
- Platil jsem PayPalem
- Každý kontakt Paypalu na mou banku 20Kč (celkem navíc 100Kč)
- balíček přišel do týdne - paráda
C Montáž
Koupil jsem dvoje sady kol.
Pro Rudyna - na Tigra I a pro sebe pro M41.
Nejprve jsem se bál, že budu muset přefrézovat pouzdra ve skříních, abych zajistil správnou rozteč a tím vůli mezi zuby ozub. kol. To však dopadlo na výbornou.
Asiatam dodává pouze krátké hřídele - vhodné pro Tigra I.
Takže výměna pro Tigra proběhla docela dobře.
Pro svou M41 jsem musel použít původní dlouhé výstupní hřídele.
- porovnání původních a nových dodanýchhřídelů
- oz. kola výstupních hřídelů jsou nalisována na drážkách
- osoustružil jsem je a stará kola vyklepnul
- hřídel jsem přesně osoustružil a vyleštil pro mini ložisko
- u nových hřídelů je kolo nalisováno na hřídeli a zajištěno čepem. Tento čep jsem vyklepnul a následně stáhl kolo z hřídele
- stáhl jsem i kuličkové ložisko a tenký distanční kroužek
- na svůj upravený hřídel jsem nasadil - ložisko - tenký distanční kroužek - oz. kolo
- provrtal jsem nový otvor pr. 1,45mm a do něj naklepnul původní zajišťovací kolík
- převodovku jsem kompletně složil a změřil největší vůli mezi pouzdrem oz. kola a mosazným pouzdrem
- dodané distanční trubičky (zelená šipka) jsem musel na soustruhu pro každý hřídel upravovat zvlášť. Potřebné délky se výrazně lišily.
- po opětné montáži jsem hřídele oz. kol a mosazná pouzdra namazal spec. olejem a zuby kol teflonovou vazelínou
- otestoval na zdroji napájení a namontoval do tanku
D Doporučení
Jak jsem již ukázal na svých stránkách
https://dragonstanks.rajce.idnes.cz/M41 ... i_kolo.jpg
doporučuji podepřít výstupní hřídel vůči korbě vnějším ložiskem.
Tím se odlehčí ložiska převodovky a ta pak přenášejí pouze síly, vznikající z přenosu točivého momentu oz. kol.
E Závěr
Nyní se vše jeví velmi dobře.
Vůle mezi zuby oz. kol je menší, než u původních a je tak akorát. Převodovka se mi zdá tišší.
Přesto je převodový poměr beze změny a tudíž tank pojede stejně rychle.
Pro zájemce pomalejší jízdy bych asi doporučil již uvedenou převodovku:
4. Převodovka s ocelovými ozubenými koly (55€)
https://www.asiatam.com/product_info.ph ... tiger.html
A praxe teprve ukáže, jak vhodně jsem se rozhodnul...
Pokračování ...
Rozhodl, objednal, koupil ozubená kola, upravil a namontoval.
Nerad bych zde popisoval "jak jsem objevil Ameriku".
Ale bude-li zájem, napíši zkušenosti a přidám pár fotek.
Všichni víme, že s převodovkami jsou potíže.
Prodejců a různých typů převodovek je spousta.
Snad vám tento příspěvek alespoň trochu pomůže při rozhodování.
A Volba řešení
1. Standardní plastové převodovky
- jsou vhodní jen pro VELMI lehké modely. (11€)
Např. u Asiatam.com
2. Stejná standardní kovová převodovka (20€)
Rozhodně NEdoporučuji kupovat.
Oz. kola jsou vyrobena ze slitiny zinku a mají VYSOKÉ opotřebení.
... A to se mi právě stalo ... Z některých ozub. kol toho moc nezůstalo.
Nemá cenu znova kupovat stejnou převodovku na JEDNU sezónu...
3. Převodovka s frézovanými mosaznými ozubenými koly (50€)
nelíbí se mi:
- slabé motory, vzhledem k nevhodné konstrukci převodovky obtížně vyměnitelné za výkonnější
- pastorek motoru s velkým počtem zubů
- skříň z tenkého hliníkového plechu, jistě nebude tak tuhá a tím může být hlučnější
- výstupní hřídele jsou mosazné a ulamují se (únava materiálu) u skříně převodovky
- ozubená dvojkola se otáčí v celé délce po čepu - špatné mazání a tření
- drahé
4. Převodovka s ocelovými ozubenými koly (55€)
líbí se mi ze všech nejvíc
- navíc jeden pár ozub. kol pro převod do pomala
- Pozor, je delší - motory posunuté dopředu o jeden pár oz. kol
- drahá
nebo
4.a Kov. přev. 1:4 - ocel. kola - Tiger I. (1590Kč)
u české Beami trade
5. Náhradní ocelová ozubená kola (22€)
https://www.asiatam.com/product_info.ph ... riebe.html
(Pokud se daná stránka nezobrazí - zboží je vyprodáno.)
Pro standardní převodovky.
V době mého nákupu je vyprodali a tak jsem koupil:
6. Náhradní ocelová ozubená kola (25€)
- tato sada obsahuje o jeden pár ozub. kol navíc (já je nyní nevyužiji)
- součástí dodávky jsou ozub. kola distanční trubičky (zelená šipka)
- ozubená kola jsou opravdu ocelová a frézovaná
- dvojkola jsou k sobě dobře slisovaná na pouzdru
- všechny hřídele jsou ocelové
- na výstupních hřídelích jsou miniaturní kuličková ložiska (žlutá šipka)
7. Třírychlostní převodovka do tanku Heng(1850Kč)
která není třírychlostní...
Např. u Beami-trade.cz
atd. ...
B Nákup
Kupoval jsem ještě pro Rudyna, Vojtiše a PetraNC
Jak jsem již napsal:
(Pokud se daná stránka nezobrazí - zboží je vyprodáno.)
- to se mi právě při nákupu stalo několikrát a nákup jsem musel zopakovat. Zboží mi doslova vyprodali pod rukama.
- Aktuální kurz € jsem se dozvěděl přímo u své banky
- poštovné z Asiatamu 25€
- Platil jsem PayPalem
- Každý kontakt Paypalu na mou banku 20Kč (celkem navíc 100Kč)
- balíček přišel do týdne - paráda
C Montáž
Koupil jsem dvoje sady kol.
Pro Rudyna - na Tigra I a pro sebe pro M41.
Nejprve jsem se bál, že budu muset přefrézovat pouzdra ve skříních, abych zajistil správnou rozteč a tím vůli mezi zuby ozub. kol. To však dopadlo na výbornou.
Asiatam dodává pouze krátké hřídele - vhodné pro Tigra I.
Takže výměna pro Tigra proběhla docela dobře.
Pro svou M41 jsem musel použít původní dlouhé výstupní hřídele.
- porovnání původních a nových dodanýchhřídelů
- oz. kola výstupních hřídelů jsou nalisována na drážkách
- osoustružil jsem je a stará kola vyklepnul
- hřídel jsem přesně osoustružil a vyleštil pro mini ložisko
- u nových hřídelů je kolo nalisováno na hřídeli a zajištěno čepem. Tento čep jsem vyklepnul a následně stáhl kolo z hřídele
- stáhl jsem i kuličkové ložisko a tenký distanční kroužek
- na svůj upravený hřídel jsem nasadil - ložisko - tenký distanční kroužek - oz. kolo
- provrtal jsem nový otvor pr. 1,45mm a do něj naklepnul původní zajišťovací kolík
- převodovku jsem kompletně složil a změřil největší vůli mezi pouzdrem oz. kola a mosazným pouzdrem
- dodané distanční trubičky (zelená šipka) jsem musel na soustruhu pro každý hřídel upravovat zvlášť. Potřebné délky se výrazně lišily.
- po opětné montáži jsem hřídele oz. kol a mosazná pouzdra namazal spec. olejem a zuby kol teflonovou vazelínou
- otestoval na zdroji napájení a namontoval do tanku
D Doporučení
Jak jsem již ukázal na svých stránkách
https://dragonstanks.rajce.idnes.cz/M41 ... i_kolo.jpg
doporučuji podepřít výstupní hřídel vůči korbě vnějším ložiskem.
Tím se odlehčí ložiska převodovky a ta pak přenášejí pouze síly, vznikající z přenosu točivého momentu oz. kol.
E Závěr
Nyní se vše jeví velmi dobře.
Vůle mezi zuby oz. kol je menší, než u původních a je tak akorát. Převodovka se mi zdá tišší.
Přesto je převodový poměr beze změny a tudíž tank pojede stejně rychle.
Pro zájemce pomalejší jízdy bych asi doporučil již uvedenou převodovku:
4. Převodovka s ocelovými ozubenými koly (55€)
https://www.asiatam.com/product_info.ph ... tiger.html
A praxe teprve ukáže, jak vhodně jsem se rozhodnul...
Pokračování ...