Patinování - návod krok za krokem
Napsal: 17 led 2009, 22:43
V této minisérii bych rád ukázal jednoduchý návod, jak barvit a patinovat model.
V prvním díle vytvarujeme nalakujeme, provedeme Wash a rez na ukázkovém dílu.
Jako ukázku použiji vzduchové filtry z Tigra, na kterých právě pracuji.
Vypadají takto: Nejdříve musíme zjistit, jak vlastně v praxi tyto části vypadají.
To můžeme udělat například zde:
http://vincesgallery.smugmug.com/galler ... 602#P-2-15
Vidíme, že jsou hodně pomačkané a to bychom měli alespoň částečně napodobit.
1. Vykytujeme spáry a spoje které jsou technologické a na modelu nemají být.
Přebrousíme. (vzhledem k tomu, že se jedná o velké měřítko a filtry mají být dost zdevastované, to ani nebudu příliš obrušovat. Rovnou nanesu kyt tak, abych povrch jen lehce přejel)
Mělo by to vypadat nějak takhle: 2. nyní je nařadě napodobení zprohýbání.
To jsem dosáhl tak, že jsem součástku (relativně opatrně) nahříval nad sporákem a potom o hranu šroubováku, či o cokoliv jiného, zprohýbal.
Když se nahřátí dotáhne až téměř ke vzplanutí tak plast vytvoří takovou strukturu jako orezlý výfuk u škodovky, to se na některá místa taky hodí.
Je to ale nutné vyzkoušet, a napoprvé člověk něco i zničí, ale stojí to za to.
Výsledek vidíte na obrázku: 3. dalším bodem je natření nebo nastříkání barvou, kterou by ideálně tato součást měla hned z výroby.
Protože jsem kvuli těmto maličkostem nechtěl stříkat, tak jsem je klasicky barvil štětcem.
Používám lihové barvy. Lze použít i jiné ale lihové mi vyhovují tím, že je lze snadno ředit, dobře kryjí a relativně přijatelně smrdí.
4. když nátěr zaschne aplikujeme takzvaný "Wash". Nevím přesně jak to přeložit, aby to dávalo smysl tak zůstaňme u tohoto názvu. Jde o to, že si rozděláme hodně řídkou černohnědou vodovku a celý díl s ní přetřeme.
Konzistenci opět nutno dostat do ruky. Obecně bych řekl, že spíše tmavší než člověk ze začátku udělá (aby to moc neušpinil..) Wash je třeba pečlivě a hojně zanést hlavně do rytí a okolo všech nerovností.
V této řídké barvě se prostě opravdu díl musí "koupat".
Pak ho necháme zaschnout a měly by se nám krásně vyrýsovat detaily a udělat i mapy na laku , prostě známky stáří. Toto můžeme dle nutnosti několikrát opakovat místně nebo celkově dle naší představy o výsledku.
Výsledek by měl vypadat asi takto: Ještě jsem zapoměl - mezitím jsem to nevyfotil - potom jsem ještě opravdu jemně potíral součást lihem, ve skutečné poloze od zhora dolů a tím rozmázl barvy směrem dolů - což simuluje "opršení. U toho je ale potřeba hodně opatrnosti jinak se vymyje barva moc a můžeme to celé lihem umýt a začít od začátku. Takže na poprvé bych to asi vynechal a vrátím se k tomu v některém dalším díle.
5. Rez.
Blížíme se do finále, je na čase trochu rzi.
Co se tanků týče, z principu byly co nejodolnější a tedy z kvalitní ocely.
Také si moc dlouho nepojezdily takže nestihly moc zreznout.
Ale tyhle plechové díly, obouchané a mnohdy použité i z vraku, proreznou natotata a proto můžeme popustit uzdu reznutí.
Především budou zrezlá místa naražená (viz výše) a potom spoje dílů.
Rovné neporušené plochy zrezaví jen minimálně.
Namícháme si z lihovek správnou rzivou barvu (nebo použijeme hotový odstín) a nabarvíme tyto části, dle svého uvážení. Pokud chceme hodně drsný povrch rzi, můžeme do barvy přidat drcenou křídu.
Nakonec okraje rezavých ploch zatupuji lihem, aby přechod byl jemnější.
Na svislých částech je možno vytřít lihem stopy po stékající rzi ale pozor nato (viz. vyše).
Konečný výsledek by měl vypadat asi takhle: Tak takhle to dělám já.
Všechny kroky lze různě kombinovat a opakovat ale nic se nesmí přehnat.
V prvním díle vytvarujeme nalakujeme, provedeme Wash a rez na ukázkovém dílu.
Jako ukázku použiji vzduchové filtry z Tigra, na kterých právě pracuji.
Vypadají takto: Nejdříve musíme zjistit, jak vlastně v praxi tyto části vypadají.
To můžeme udělat například zde:
http://vincesgallery.smugmug.com/galler ... 602#P-2-15
Vidíme, že jsou hodně pomačkané a to bychom měli alespoň částečně napodobit.
1. Vykytujeme spáry a spoje které jsou technologické a na modelu nemají být.
Přebrousíme. (vzhledem k tomu, že se jedná o velké měřítko a filtry mají být dost zdevastované, to ani nebudu příliš obrušovat. Rovnou nanesu kyt tak, abych povrch jen lehce přejel)
Mělo by to vypadat nějak takhle: 2. nyní je nařadě napodobení zprohýbání.
To jsem dosáhl tak, že jsem součástku (relativně opatrně) nahříval nad sporákem a potom o hranu šroubováku, či o cokoliv jiného, zprohýbal.
Když se nahřátí dotáhne až téměř ke vzplanutí tak plast vytvoří takovou strukturu jako orezlý výfuk u škodovky, to se na některá místa taky hodí.
Je to ale nutné vyzkoušet, a napoprvé člověk něco i zničí, ale stojí to za to.
Výsledek vidíte na obrázku: 3. dalším bodem je natření nebo nastříkání barvou, kterou by ideálně tato součást měla hned z výroby.
Protože jsem kvuli těmto maličkostem nechtěl stříkat, tak jsem je klasicky barvil štětcem.
Používám lihové barvy. Lze použít i jiné ale lihové mi vyhovují tím, že je lze snadno ředit, dobře kryjí a relativně přijatelně smrdí.
4. když nátěr zaschne aplikujeme takzvaný "Wash". Nevím přesně jak to přeložit, aby to dávalo smysl tak zůstaňme u tohoto názvu. Jde o to, že si rozděláme hodně řídkou černohnědou vodovku a celý díl s ní přetřeme.
Konzistenci opět nutno dostat do ruky. Obecně bych řekl, že spíše tmavší než člověk ze začátku udělá (aby to moc neušpinil..) Wash je třeba pečlivě a hojně zanést hlavně do rytí a okolo všech nerovností.
V této řídké barvě se prostě opravdu díl musí "koupat".
Pak ho necháme zaschnout a měly by se nám krásně vyrýsovat detaily a udělat i mapy na laku , prostě známky stáří. Toto můžeme dle nutnosti několikrát opakovat místně nebo celkově dle naší představy o výsledku.
Výsledek by měl vypadat asi takto: Ještě jsem zapoměl - mezitím jsem to nevyfotil - potom jsem ještě opravdu jemně potíral součást lihem, ve skutečné poloze od zhora dolů a tím rozmázl barvy směrem dolů - což simuluje "opršení. U toho je ale potřeba hodně opatrnosti jinak se vymyje barva moc a můžeme to celé lihem umýt a začít od začátku. Takže na poprvé bych to asi vynechal a vrátím se k tomu v některém dalším díle.
5. Rez.
Blížíme se do finále, je na čase trochu rzi.
Co se tanků týče, z principu byly co nejodolnější a tedy z kvalitní ocely.
Také si moc dlouho nepojezdily takže nestihly moc zreznout.
Ale tyhle plechové díly, obouchané a mnohdy použité i z vraku, proreznou natotata a proto můžeme popustit uzdu reznutí.
Především budou zrezlá místa naražená (viz výše) a potom spoje dílů.
Rovné neporušené plochy zrezaví jen minimálně.
Namícháme si z lihovek správnou rzivou barvu (nebo použijeme hotový odstín) a nabarvíme tyto části, dle svého uvážení. Pokud chceme hodně drsný povrch rzi, můžeme do barvy přidat drcenou křídu.
Nakonec okraje rezavých ploch zatupuji lihem, aby přechod byl jemnější.
Na svislých částech je možno vytřít lihem stopy po stékající rzi ale pozor nato (viz. vyše).
Konečný výsledek by měl vypadat asi takhle: Tak takhle to dělám já.
Všechny kroky lze různě kombinovat a opakovat ale nic se nesmí přehnat.