karelpavel píše:aji by se me siknul nejaky presnejsi navod na instalaci lozisek na hnaci kola typu tanku co mam ja - jiz zminovany PanzerKampfwagen IV Ausf.F2, a popripade kde tyto dily koupit ( loziska ) atd .. diky
Já jsem ti poradil P IV, pokud chceš podepřít přední kola, tady je na německém fóru námět jak to udělat:
http://translate.google.cz/translate?u= ... s&ie=UTF-8
dal jsem to do googlu, ale překlad je strašný, ale je to pro tebe asi lepší než německy. Instalace pložisek je tak někde uprostřed, provádět všechno co ten hoch v Německu nemusíš!
Podle mě je popis operace jednoduchý:
1. Demontuješ přední poháněcí kola- povolíš šrouby v kolech. Sundáš opatrně pásy. Nyní si rozmyslíš, zda chceš rozděšlat celý tank nebo ne. Pokud ano bez pásů máš možnost se dostat ke všem šroubům a po jejich povolení lze sundat horní kryt vany s věží tanku. Pokud se tak rozhodneš, je dobré zkontrolovat vše uvnitř, na převodovky udělat kryty z plastu, aby halvně ta vlevo nestříkala vazelínu na desku plošného spoje. Dej pozor ať neutrhneš nějaký drát!! Někdy bývají na převodovce povolené šrouby, ty je potřeba utáhnout, když už jsi uvnitř. Převodovky je potřeba také zkontrolovat na volnost chodu. Případně doladit nebo někde přimáznout olejem. Celá operace sedá ale podle mě udělat s menšími obtížemi i bez demontáže vrchní části.
2. Změříš mikrometrem, jestli mají hřídelky průměr menší tak o pět setin mm než 8 mm. Pokud ano je to dobré, pokud ne budeš je muset zbrousit třeba tak, že pustíš motor a smirkovým papítem postupně ubereš na průměru - pracujeme s citem!!! Pokud mikrometr nemáš budeš to muset risknout a brousit nebo soustružit po zakoupení ložisek.
3. Demontuješ kryt pod kolem tak že povolíš šroubek a s citem vše vypášíš.
4. U prodejce ložisek koupíš ložiska 8/16, pokud možno zakrytovaná. Ale je možné použít i bez zakrytování, musíš je nacpat vazelínou a dbát, aby se do nich nedostala plastelína a nezamrzly. Já u Tigra jsem použil ještě plastové krytky jako labyrint na utěsněníproti nečistiotám. Ložiska je lepší vzít naše ZKL jsou levnější, můžeš samozřějmě koupit od SKF nebo jiného světového výrobce, ale budou zbytečně drahá
5. Koupíš nejspíše u některého prodejce šroubků nebo v jiné prodejně plastelínu, která je na bázii epoxydu a po vytvrzení je jako železo.
6. Zkusíš, zda tam ložisko vleze bez problémů bez plastelíny.
7. Pokud ano, rozděláš epoxydovou plastelínu, do ní dáš ložiska, navlečeš vše na osky a vytvaruješ vše tak, aby to sedělo a osky se volně otáčely
8. Vše namontuješ, bez kol, utáhneš šroubek na krytce a zkusíš, zda se vše volně otáčí.
9. Namontuješ kola,které je dobré v místě zapuštění natřít vazelínou nebo pleťovým krémem, aby se ti to někde neslepilo s plastelínou kde nemá.Protočíš vše s koly a zjistíš, zda vše funguje.
10. Demontuješ po vytvrdnutí plastelíny kola a namontuješ zpět kola s pásy.
Je to postup jak si myslím, že by se to mělo udělat, já P IV zatím nemám, dělal jsem to u Tigra s tím rozdílem, že jsem nepoužil plastelínu, ale ložiska nalisoval do kroužku z oceli se dvěma otvory pro šrouby a upevnil šrouby M3 s matkami do korby, plastelína je vhodná pro toho, kdo nemá kamaráda soustružníka jako já.
Po této úpravě by měla přední kola sedět jak zvon neměla by mít vůli. Také síly z pásů se nebudou tolik přenášet do převodovky, převodovka nebude namáhána na ohyb, bude dělat jen to co má. Nemělo by docházet k páčení ozubených kol silami z venku. Také v pásech nebudou zbytečné další vůle a nebude docházet tak snadno ke spadnutí pásu.
Pokud máš fotoaparát, mohl by jsi vše nafotit a popsat jak jsi to dělal, kde jsi co koupil a za kolik pro ostatní jako příspěvek. Můj návod je jen od zeleného stolu bez záruky!!!
Radek