Když jsem začínal, chtěl jsem pořádný tahač s pohonem 8x8 s 3 rychlostí převodovkou a hlavně v měřítku 1:16 k tankům.
Začal jsem u Bruderu.
Paj jsem si koupil Leoparda 2A6 od HL a bylo rozhodnuto.
Mercedes Benz AHSVS s podvalníkem
Převodovka
V té době jsem měl 2 možnosti.
1. Převodovka Tamiya, silonová ozubená kola ve stálém záběru
2. německá převodovka z Š-hobby, kalená ozubená kola ve stálém záběru.
Zástavbové rozměry jsou jasné z obrázku
Volba byla jasná.
Nápravy
1. Uzamčené nápravy
2. Nápravy s diferenciály.
Hrozně se mi nelíbí, když model (s uzamčenými nápravami) zatáčí a tlačí přední nápravy dopředu, skoro přímo.
Diferenciály zvítězily. V tehdejší době byl vrchol nápravy s diferenciály Tamiya.
Aby to parádně zatáčelo tak jsem při výrobě postupoval podle výkresu:
Řešil jsem mechanizmus zatáčení kol.
Na videu je vidět, že první dvě nápravy zatáčí SAMY
https://youtu.be/EjORB_I4TmY
Později se však ukázalo, že 5 diferenciálů jsou na rovině skvělé ale v terénu to moc nepřejede.
Dostal jsem tip na SAMOSVORNÉ diferenciály od Magomu pro nápravy Tamiya.
Hned jsem jich koupil 5.
Jsou vynikající.
Demontáž celého podvozku, úprava hřídelů pro zkrácené nápravy (1:16) a zpětná montáž byl docela pěkný záhul.
V době úprav jsem natočil videa, ze kterých je krásně vidět význam samosvorných diferenciálů.
Tahač přejížděl práh o výšce asi 25 mm (25*16=416 mm ve skutečnosti).
1. všechny diff jsou Tamiya
Je vidět prokluzování dvou kol čtyřnásobnou rychlostí.
https://youtu.be/Jot_k7rW8k0
2. a 3.
V 1. části je vidět protáčení obou zadních náprav dvojnásobnou rychlostí.
Ve 2. části je vidět plynulý průjezd
https://youtu.be/RUcUcwjVMUQ
Rozvodovka
No a aby to zatáčelo dokonale dal jsem do rozvodovky mezinápravový diferenciál.
Celkové převodové poměry a převodový poměr rozvodovky jsem počítal podle tabulky, ve které lze jednoduše měnit několik vstupních parametrů a na výstupu jsou parametry jízdy modelu s porovnáním skutečného vozidla pro všechny tři rychlostní stupně.
Např.
Jednička pro model 0-0,177 m/s,............................pro skutečný 0-10km/h
Dvojka...................................max. 0,355 m/s.....................,,...................... max. 20 km/h
Trojka................................... max. 0,773 m/s.............................................. max. 41 km/h
Původní rozvodovku jsem vyrobil ze slepených dílů z plexiskla.
Při přechodu na samosvorní diferenciály jsem jsem celou skříň vymodeloval a vytiskl.
Ozubená kola rozvodovky mají modul M1 a jsou vyrobeny z eloxovaného duralu.
Prozatím vše.
Promiňte, zajímá to vůbec někoho, mám pokračovat? Díky