Vítek píše: ↑14 kvě 2021, 21:30
Proč je vždy na jednom konci nápravy ještě jeden kloub na tom linku?
Je to z důvodu kinematiky.
Pro názornost jsem naflákal pár obrázků. Promiňte nepřesnosti.
Šedou barvou je znázorněna náprava s přišroubovaným kompletním a zkráceným linkem,
žlutou barvou - zkrácený link,
a červenou - osa kulových čepů na rámu, která se pro naši představu v prostoru nebude pohybovat.
Situace 1: Vozidlo jede po rovině
Osa čepů a náprava jsou rovnoběžné.
Situace 2: Kolo nápravy najede na nerovnost
Náprava se vychýlí a osy budou mimoběžné.
Z následujících obrázků je zřejmé, proč jsem link rozdělil.
Je to proto, že by se náprava proti ose čepů vůbec nemohla otočit.
V obou případech kompletní link přenáší složku vektoru dopředné síly a současně zachycuje reakční moment pohonu kola.
Zkrácený link přenáší jen složku vektoru dopředné síly.
Vertikální síly budou přenášet svislé pružiny tlumiče (zde nejsou zobrazeny).
Z tohoto obrázku je zřejmé, že při vychýlení nápravy by také došlo k zvětšení roztečí otvorů pro kulové klouby.
Řeším to tak, že oba linky jsou ve střední části zúženy a jejich konce se budou se při vychylování prohýbat směrem k sobě.
Doufám, že mi to Číňani zase neukradnou, jak se to již v minulosti stalo..