Ahoj.
Dovolil jsem si přispět k problematice zatáčení.
Pokud tank zatáčí, pásy P i L se při tom musí příčně posouvat po podložce.
Pás se otáčí se kolem svého středu.
Při tomto vzniká odpor a motor s převody toto musí překonat.
Je-li zatížení rovnoměrné, rovnoměrně se zvyšuje příčná síla působící na pásy.
Při NErovnoměrném zatížení se příčné síly mění dle zatížení.
Na vnějších stranách pásů je menší zatěžují síla, menší nutný moment pro toto otočení a tím i menší nároky na výkon, přiváděný na pás.
Je tedy zřejmé, že při zatáčení se výkon musí dodávat nejen pro překonání odporu při přímém pohybu, ale navíc také pro překonání uvedených odporů vznikajících při zatáčení.
Velikost příčných sil je silně závislá na kvalitě pásu a terénu:
- kovový pás + beton / kovový pás + hluboká mokrá ornice
- kovový pás (T-34 až T-72 M1) + beton / pás s gumovými patkami (Leopard 2, M2 Bradley, ....) + beton
Proto se plastové pásy našich modelů chovají o něco lépe, než kovové, nedej bože s gumovými patkami (pro Leopard 2A6 Tamiya)
Reagují na to v podstatě všichni výrobci tanků.
Nejen tedy pro vliv těchto sil, ale také pro potřeby vyššího dynamického zdvihu kol na vnějších stranách korby.
Asi tolik. Snad jsem to napsal pochopitelně.
T-72
Leopard 2
M1 Abrams