Čím napatinovat kovové pásy.

Zeptejte se ostatních uživatelů nato, co Vás zajímá, nebo s čím potřebujete pomoct.
Odpovědět
Vlastenec
PzKpfw II
PzKpfw II
Příspěvky: 43
Registrován: 11 črc 2009, 10:38
15
Lokalita: ROHATEC, okr. Hodonín.

Čím napatinovat kovové pásy.

Příspěvek od Vlastenec »

Ahoj kolegové.
Procházel jsem Modelfórum a našel tento recept na patinování kovových pásů:
Jde použít obyčejný DOMESTOS + obyčejný ocet v poměru 1/1. Pořádně promíchat a do tohoto roztoku kovové pásy ponořit. Trvá to delší dobu než pásy zoxidují ale výsledek stojí za to.
Uživatelský avatar
zander
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1448
Registrován: 25 čer 2010, 18:47
14
Lokalita: Praha 5 Radotín

Re: Čím napatinovat kovové pásy.

Příspěvek od zander »

Obávám se , že by mohla být tímto postupem částečně narušena pevnost materiálu, a při následném zátěžovém používání by mohl lidově řečeno někde prdnout. :roll:
zatím jsem o tom neslyšel ani to nezkoušel, ale radši zůstanu u staré praxe.
Tzn barvy. cool
Michal
"Rytířský v boji, bdělí v míru"
zdenislav
PzKpfw II
PzKpfw II
Příspěvky: 20
Registrován: 09 bře 2011, 00:32
13
Lokalita: Moravská Třebová

Re: Čím napatinovat kovové pásy.

Příspěvek od zdenislav »

Taky bych řek. Jeden článeček, může mít někde slabší místo a tímto se dorazí. Ale stejnak by to asi časem v tom místě prasklo :-) A určitě to chce po použití nějakejch žíravin pořádně pročistit vodou a asi i namazat, jinak ta koroze bude stále pokračovat.
Su blbej, proto se furt ptám
Uživatelský avatar
spitfiremk1
PzKpfw IV
PzKpfw IV
Příspěvky: 414
Registrován: 29 led 2011, 17:38
13
Lokalita: Bochoř Bezručova 287 750 00 okres Přerov

Re: Čím napatinovat kovové pásy.

Příspěvek od spitfiremk1 »

zdenislav píše:Taky bych řek. Jeden článeček, může mít někde slabší místo a tímto se dorazí. Ale stejnak by to asi časem v tom místě prasklo :-) A určitě to chce po použití nějakejch žíravin pořádně pročistit vodou a asi i namazat, jinak ta koroze bude stále pokračovat.

To rozhodně... ;) je to přeci jenom zinek a ten časem sám oxyduje, zvláště je li v trvalém styku s ocelí (v tomto případě s čepy pásů) Ono to vytváří v podstatě el.článek a tvoří se v tom místě bílý prášek.Já osobně pásy na Téčku nechal tak, jen jsem je zbavil otřepů v dírkách na čepy, aby se volně otáčely články na čepech.Patina se vytvořila sama ježděním.Tzn.že vodící nože článků se krásně vypucovaly do lesklého povrchu (reálný stav používaného pásu).Stopa pojezdů na pásu je taky ohlazená skoro na kov.vyleštily se i nejvyšší místa vzorku článků, vnitřní-nižší místa ještě mají orig.barvu černou.Ono ty rezavé pásy mají všeobecně asi jen muzejní exponáty a občas předváděné stroje.Ty pravé provozní byly skutečně jen lesk v místě otěru a barva všude tam, kde se přímo článek nedotýkal podloží, jež jej obrušovalo-leštilo.Kdyby jsme na vojně uložili do autoparku tank s tak zasranými pásy od bahna, a po umytí nenatřeli černou a nenamazali čepy, tak ty T-55 srezli na šutr.. puffy Kluci to probrodili betonovým korytem s vodou a my s tatrama 111 po nich, jen s tím rozdílem, že jsme pneumatiky před uložením aut natírali gumolakem.. :roll: Jinak ty kov.pásy na modelu občas properu v petroleji, nebo naftě, aby čepy natahli do pouzder nějaké mazání a uvolnil se zadřený prach.Potom operu vše v lihu.Nakonec tank dám na stojan, pustím pojezdy a prostříkám pásy konkorem (může být i WD-40).Pak stroj položím na dva filcové pásky a do rána nechám odkapat.Nakonec vše poutírám a projedu po starém kousku koberce (poslední možnost zbavit se mastnoty) Možná je to složité, ale ty oka v článcích jsou tak slabá, že jakýkoliv důvod k zadírání čepů znamená námahu ok anebo vydírání ok pásů, zvětšování vůle čep--oko a zeslabení stěn ok.Pokud je pás dostatečně mazán, má minimální odpor vůči pohonu, nevrže, pouze spořádaně klape při jízdě (kouzelný zvuk) puffy Ta patina tou kyselinou je tak na statické modely, ale ne na provozní..Pokud někdo koupíte kov.pásy na T-34, nikdy je nenasazujte hned a nejezděte!!Je nutné odstranit všechny otřepy po odlití na spojovacích okách článků.Díky nim se články neochotně kolem čepů otáčí a hlavně se nerady vrací zpět do roviny.Celý jev je doprovázen ukrutným cvakáním pohonných zubů v hnacim kole, jakmile článek, který se nechce ohýbat najede na polomer kola pohonu a navíc se tím pás pomyslně zkracuje.Chce to poctivě rozebrat a uvolnit, a je po event.trhání pásu,byť kovového.Jo celé to moje povídání o mazaní se týká hlavně po jízdách venku.V bytě či tělocvičně to stačí jen před sezonou.
nejde li o život, jde o hov .......
Uživatelský avatar
zander
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1448
Registrován: 25 čer 2010, 18:47
14
Lokalita: Praha 5 Radotín

Re: Čím napatinovat kovové pásy.

Příspěvek od zander »

Výborné , i když časově trochu náročnější rady, nicméně s nimi souhlasím. cool
jen ty pásy, přeci jenom trochu patinu chtějí, sami bohužel neoreznou a nedostanou tu správnou patinu :cry: , a mít patinovaný tank na naleštěných pásech také není to pravé ořechové :cry: .
Takže patinu na pásy určitě také, i když se ojezdí , tím lépe, ojezdí se jen tam kde má.
Jak na to, mám nafoceno u své přestavby TIGROPANTHERA, tak koho to zajímá i z této stránky/patina/ může kouknout i tam.
Michal
"Rytířský v boji, bdělí v míru"
Uživatelský avatar
spitfiremk1
PzKpfw IV
PzKpfw IV
Příspěvky: 414
Registrován: 29 led 2011, 17:38
13
Lokalita: Bochoř Bezručova 287 750 00 okres Přerov

Re: Čím napatinovat kovové pásy.

Příspěvek od spitfiremk1 »

zander píše:Výborné , i když časově trochu náročnější rady, nicméně s nimi souhlasím. cool
jen ty pásy, přeci jenom trochu patinu chtějí, sami bohužel neoreznou a nedostanou tu správnou patinu :cry: , a mít patinovaný tank na naleštěných pásech také není to pravé ořechové :cry: .
Takže patinu na pásy určitě také, i když se ojezdí , tím lépe, ojezdí se jen tam kde má.
Jak na to, mám nafoceno u své přestavby TIGROPANTHERA, tak koho to zajímá i z této stránky/patina/ může kouknout i tam.
Michal

Samozřejmě, puffy jen jsem chtěl dodat stylem mě vlastním :D jak vypadají pásy na používaném skutečném stroji.Patina se musí brát s rozumem.\tzn.místa kde jezdí kola po pásu jsou evidentne oleštěna, případně pouze alespon částečně zbavena koroze. Zatím jsem tvé fotky nevidě, nicméně pokud budeš mít pásy celé v rezu a budeš to deklarovat v nějakém diorámku jako bojovou situaci, bude to vypadat, že tam tank dojel z pomníku na traileru. Okolí kde kola nejedou, může samosebou zůstat rezaté. To samé platí o straně pásu jež jede po terénu. Razavá mohou být nanejvýš plochy a místa článků jež jsou nižší než výstupky pásů.Ty výstupky jsou vždy v barvě kovu (ne nutně vyleštěné) Toto je typické u struktury "vzorku" pásu u T-34.Ten skutečně znám, kočku naživo jsem ještě neviděl.( do prohlubní pásových článků můžeš bezestudu naimplantovat i nějaké slisované bláto, které kolikrát neupadlo ani po opuštění terénu a vydrželo až do kasáren) Ty pásy se na vojně udržovaly pokud možno mastné, nebo natřené na černo, i když tank byl kolikrát rezavý a odřený, zvláště pokud se ukládal na delší dobu.Zajímavé byly situace kdy se v terénu měnil třeba článek za nový. To dostala patina na prdel :lol: Celé to přirovnám s dobou, kdy jsem musel posuzovat plast.modely letadel dětem na soutěži.Musí se logicky uvažovat kde a v jaké míře patinu použít.Děcko mi představilo skvěle postavený model JAK 3, s patinou oloupané barvy kde byl pod barvou vidět holý duralový plech.(běžný jev u používaných strojů..Ovšem už si kluk neuvědomil, že patinu mohl užít jen na místech, kde byl drak letounu skutečně duralový.Jaky byly ze 70 proc. dřevěné...Prosím neber to ani ostatní zde jako poučování, je to jen trochu obsáhlý náhled na věc. puffy
nejde li o život, jde o hov .......
Uživatelský avatar
zander
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1448
Registrován: 25 čer 2010, 18:47
14
Lokalita: Praha 5 Radotín

Re: Čím napatinovat kovové pásy.

Příspěvek od zander »

beru to tak jak říkáš, ale modelařím již nějákou dobu, takže i trochu vím jak pás vypadá, a i když se spočátku dostane barva i na styčné plochy s povrchem, tak tam se o její setření právě povrch po kterém jezdí velmi rychle postará, takže reálný vzhled nastává po ježdění v terénu prakticky okamžitě. ;) ;)
Michal
"Rytířský v boji, bdělí v míru"
Odpovědět

Zpět na „Poradna“