převodovky s třecími spojkami

Odpovědět
Drake
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1233
Registrován: 11 čer 2017, 16:27
7
Lokalita: Kyjov

převodovky s třecími spojkami

Příspěvek od Drake »

Pánové dneska vyšlo video o tom co jsme řešili na Náchodě, nový Sherman a nové převodovky s třecími spojkami.......sice to sem moc nepatří, ale doufám že se Petr nebude zlobit když sem hodím video.....resp. odkaz.

Uživatelský avatar
PetrNC
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1318
Registrován: 22 led 2012, 21:04
13
Lokalita: Náchodsko

Re: převodovky s třecími spojkami

Příspěvek od PetrNC »

Jj, bavili jsme se tam o tomto řešení. Obsahuje teda poměrně dost komplikovaných mechanických dílů a prostorově je toto řešení taky "objemnější".......

Na druhou stranu k ovládání stačí jednoduchý volantový ovladač a k pohybu tanku jeden regulátor a jedno servo. Tady je další video ukázky funkce pohonu:

Martin Muzikář
PzKpfw II
PzKpfw II
Příspěvky: 15
Registrován: 31 pro 2023, 14:45
1
Lokalita: Příbram

Re: převodovky s třecími spojkami

Příspěvek od Martin Muzikář »

Kdo má rád mechanické řešení, bude z něj nadšenej, řízení je nejbližší originálu mezi ostatními způsoby.

Tamiya uvedla Sherman HVSS už v roce 1974 jako svůj první rc tank v měřítku 1/16, v podstatě dala základ k našemu měřítku už před padesáti lety. Už ten první měl řešení pohonu s pomocí spojek, ale bez diferenciálu a kotoučových brzd. V osmdesátých letech to byl tedy úžasný počin, z hlediska přesnosti, funkčnosti i provedení výlisků a kovových dílů. Původní verze měla polokovové pásy.

Po desítkách let mírné evoluce je jejich dnešní Sherman (kat. č. 56014 s DMD jednotkou a dvěma převodovkami) v základu (vana, korba, pojezdy, věž) téměř shodný s tím původním (kat. č. 56001), který byl tedy vybavený mechanickou převodovkou, spojkami, servy (jedno pro ovládání spojek, druhé pro pohyb a přepínání směru jízdy).

Původní Sherman z počátku produkce má dva menší motory, které společně pohánějí jedno hlavní ozubené kolo nebo je lze změnou poskládání převodů (ve stavebnici byly tehdy jako volitelná alternativa) rozdělit na oddělený pohon pro levý i pravý pás a ovládat je spínačem, později DMD jednotkou.
Viz. např. tady:
https://tamiyabase.com/tamiya-models/ta ... Itemid=554
https://www.tamiyaclub.com/showroom_mod ... 3&id=42362

Mám tu oba, ten úplně první (56001) i soudobý (56014 full option kit) a rozdíly jsou (kromě té diskutované převodovky) především v řešení ložisek kol a doplnění elektroniky, zvuku, osvětlení a mechaniky věže.

Je třeba říct, že tato novinka s mechanickou převodovkou (tedy kat. č. 56048) postrádá rozšiřující elektroniku, otáčení věže, náměr, zákluz a reproduktor, ale až na ten reprobox je dnes všechno menší než před léty a tak tím bude možné tank doplnit.

Precizní modeláři si povzdechnou, že je ta stavebnice, co se týká výlisků, poplatná době vzniku, že je dávno překonaná v detailech a budou mít tedy stoprocentně pravdu. Ale po výměně některých detailů - a stejně se do toho vrtáme nějak všichni - je to pořád parádní kousek, navíc technicky robustní a spolehlivý.

Martin
Uživatelský avatar
PetrNC
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1318
Registrován: 22 led 2012, 21:04
13
Lokalita: Náchodsko

Re: převodovky s třecími spojkami

Příspěvek od PetrNC »

Rozhodně je to mechanicky zajímavé. Jen řízení pomocí diferenciálu má jednu záludnost a to, že se po přibrždění jedné strany, druhá rozeběhne do vyšších otáček. Na tom druhém videu to je krásně vidět.
Drake
PzKpfw VI - Tiger
PzKpfw VI - Tiger
Příspěvky: 1233
Registrován: 11 čer 2017, 16:27
7
Lokalita: Kyjov

Re: převodovky s třecími spojkami

Příspěvek od Drake »

Myslím si že pro tanky s vyjímkou německých je tohle vhodný systém řízení, docílí se tím i plynulé jízdy s menšími nároky na koordinaci pohybu ovladačů. Mě se to docela hodně líbí, ještě jeden Sherman plánuju, chtěl jsem s HVSS podvozkem a 75mm kanonem, tenhle má sice houfnici, ale myslím že to půjde upravit. Pokud nebude cena přemrštěná tak bych do něj šel. cool
Uživatelský avatar
Radek
PzKpfw V - Panther
PzKpfw V - Panther
Příspěvky: 561
Registrován: 25 úno 2009, 10:33
16
Lokalita: Hostětín

Re: převodovky s třecími spojkami

Příspěvek od Radek »

Je to zajímavé řešení. Je jen smutné, že s takovými řešeními dříve přicházeli Evropané a dnes Japonci a Číňani. Jako bychom v Evropě už nic neuměli vymyslet a udělat.

Radek.
Radek

Pz. III, Pz. IV, Tiger 1, Tiger 2;
T34, KV-1, T90,
Sherman,
Odpovědět

Zpět na „Převodovky“