BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
- Ivan
- PzKpfw VI - Tiger
- Příspěvky: 1340
- Registrován: 03 dub 2013, 12:08
- 11
- Lokalita: Absolova 89, 624 00 Brno
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
Ahoj.
Takto jsem to kdysi dělal - tehdy vše ručně pro Leoparda 1:24.
Takto jsem to kdysi dělal - tehdy vše ručně pro Leoparda 1:24.
Naposledy upravil(a) Ivan dne 20 čer 2022, 22:17, celkem upraveno 1 x.
Tankistům ZDAR
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
To je ono. Úplně stejnou "grafickou" metodu používám také
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
Míro, a nebylo by jednodušší vyrobit hnací kola pozdního typu? Jsou jednodušší na výrobu a zuby se nejspíše lámat také nebudou.
Odkaz na celé album:
https://ronak.rajce.idnes.cz/Tiger_II_P ... -_RC_1_16/
https://ronak.rajce.idnes.cz/Tiger_II_P ... -_RC_1_16/
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
Ivane, je to parádní. Já tedy začal přemodelovávat hnací kolo. Metodou nahodilého měření odlitých článků jsem se po 30-ti měření dostal k základnímu rozměru, tj. rozteč os článku. Po provedení sumy měřených hodnot dělených počtem měření jsem došel k číslu 5,97 mm, takže předpokládám, že výrobce má rozteč os článku 6 mm. Od toho jsem se odpíchl a začal modelovat rozetu způsobem, jak jsi to tady názorně prezentoval. Bohužel FreeCAD buď není tak dokonalý (což nepředpokládám) nebo spíš to nezvládá můj notebook s grafickým čipen od Intelu, aby spolehlivě a rychle vykresloval všechny čáry náčrtu. Tak jsem dokončil rozetu jen do půlky (pak už se to moc nechtělo hýbat):
Je to dost slušná změť čárek, znaků a písmenek. Kdybych to zvětšil, tak by zase nebyl vidět celek
Nicméně jsem udělal kopii této půlky rozety a otočil ji o 180° a celou rozetu spojil, takže se to teď tváří jako jeden celek a vypadá to i s otvory takto:
Taky jsem si poměrně robustně pohrál se středovou částí hnacího kola, když předpokládám, že bude z plastu. Zesílil jsem některé části žeber, ale hlavní změnu jsem udělal ve středové části:
A ve vnitřní části jsem to zarovnal tak, aby se to lépe tisklo:
Tak jsem zkusil tisk rozety (Peťo, myslím, že frézovaný vzorek z plexi je zbytečný, když si myslím, že téhož výsledku dosáhnu 3D tiskem) a myslím že se povedlo. Nasadil jsem rozetu na smontovaný pás a myslím, že by to mohlo být dobré:
Jěšte dotisknu středovou část a zkusím, po smontování celého hnacího kola, jak se to bude chovat při provozu. Tak mi držte palce.
Jinak díky Robbe za nápad. Pokud to nepůjde touto cestou, tak zkusím Tebou navrženou variantu, i když vizuelně není tak hezká, ale kvůli správnosti provozu bych asi původní variantu dokázal oželet
Je to dost slušná změť čárek, znaků a písmenek. Kdybych to zvětšil, tak by zase nebyl vidět celek
Nicméně jsem udělal kopii této půlky rozety a otočil ji o 180° a celou rozetu spojil, takže se to teď tváří jako jeden celek a vypadá to i s otvory takto:
Taky jsem si poměrně robustně pohrál se středovou částí hnacího kola, když předpokládám, že bude z plastu. Zesílil jsem některé části žeber, ale hlavní změnu jsem udělal ve středové části:
A ve vnitřní části jsem to zarovnal tak, aby se to lépe tisklo:
Tak jsem zkusil tisk rozety (Peťo, myslím, že frézovaný vzorek z plexi je zbytečný, když si myslím, že téhož výsledku dosáhnu 3D tiskem) a myslím že se povedlo. Nasadil jsem rozetu na smontovaný pás a myslím, že by to mohlo být dobré:
Jěšte dotisknu středovou část a zkusím, po smontování celého hnacího kola, jak se to bude chovat při provozu. Tak mi držte palce.
Jinak díky Robbe za nápad. Pokud to nepůjde touto cestou, tak zkusím Tebou navrženou variantu, i když vizuelně není tak hezká, ale kvůli správnosti provozu bych asi původní variantu dokázal oželet
- Ivan
- PzKpfw VI - Tiger
- Příspěvky: 1340
- Registrován: 03 dub 2013, 12:08
- 11
- Lokalita: Absolova 89, 624 00 Brno
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
já jsem to řešil tak, že jsme změřil 20 článků a podělil 20.
Jinak, Mirku, super a držím palce.
Tankistům ZDAR
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
Moc díky Ivane. Věřím, že to dám. Mimo jiné i tím, že mě ta alma mater, kde si učil na stejné katedře, kterou jsem studoval, i naučila přemýšlet jako strojař
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
Tak první pokus o hnací kolo z plastu. Pro zjednodušení jsem tiskl vnitřní rozetu dohromady se středovou částí a vnější rozetu pak samostatně:
Slepené a neopracované kolo (abych nedělal zbytečnou práci) vypadá takto:
A tady je pokus o běh s pásem na ruční vrtačce:
I přes to, že jsem nevytvořil ideální souosé podmínky, tak si myslím, že tvar zubů rozety je celkem v pohodě. Pás se navíjí i odvíjí relativně dobře. Tedy podstatně lépe, než v případě původního špatně odlitého hnacího kola
Slepené a neopracované kolo (abych nedělal zbytečnou práci) vypadá takto:
A tady je pokus o běh s pásem na ruční vrtačce:
I přes to, že jsem nevytvořil ideální souosé podmínky, tak si myslím, že tvar zubů rozety je celkem v pohodě. Pás se navíjí i odvíjí relativně dobře. Tedy podstatně lépe, než v případě původního špatně odlitého hnacího kola
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
Za mě to běží parádně, tu metodu bych měl využít i u kola na RSO, ale bude chvíli trvat než pochopím jak funguje
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
Vítku, neboj. časem to zvládneš taky. A nemáš to tak daleko, takže jsem k dispozici.
Jinak se peru stále s podvozkem.
Od nechtěného svlečení pásu za zkušební jízdy v Ořechově, kde mimochodem, díky té "kolizi", se pochroumalo i několik pojezdových plastových kol a hůř - vylomil se i jeden zub z výrobcem odlitého hnacího kola (asi díky nějaké mikrotrhlině uvnitř materiálu vzniklé při odlévání, nevím), tak jsem napravoval škody a hledal příčiny kolize.
Myslel jsem si, že důvodem jsou pouze šmajdavá hnací kola, ale příčin bylo určitě více. Tak jsem musel na to jít postupně.
Nejdřív hnací kola. To už jsem snad dal v plastu dohromady, takže nešmajdají. Jénže, díky tvorbě hnacích kol z plastu (kde jsem záměrně zesílil šířku ozubených věnců kvůli pevnosti), tak přišly na řadu kladky, protože byly mimo vedení pásu. A tak jsem musel vysoustružit nové osičky, abych dosáhl rozměrové správnosti a tím pádem i rovnoměrnosti chodu pásu. Navíc jsem zjistil, že původní kladka, z modelu Stug III není akorátní (malý průměr), tak jsem musel vyrobit nové - větší, aby osička kladek nepřekážela ozubům článků pásu a ty pak měly ničím nepřerušovanou cestu vzad od hnacího kola až po kolo vodící. Ve výkresu to sice sedělo, ale reálný provoz byl jinde.
Pojezdová kola byla celkem v cajku, takže přišla na řadu kola vodící. Tam jsem zjistil, že jsem byl až moc přesný při soustružení a vůle mezi bočními výstupky článku pásu a vodícím kolem byla asi 0,2 mm na každou stranu, což byl asi další důvod proč došlo k svlečení pásu při původním šmajdavém kole. Tak jsem ubíral materiál i na šířce vodícího kola na soustruhu a dnes je vůle podstatně větší a vypadá to, že za provozu "ve vzduchu" tj. model je na dřevěných špalících a pás je poháněn motorem, tak to běží celkem v pohodě. Uvidíme, jak se to bude chovat při jízdě v terénu. Video mého pokusu určitě přijde.
No a poslední věc, kterou řeším je napínání pásů. Ten původní napínák "originál koupený" stojí za prd, takže vyrábím své vlastní, ale to už jsem asi zmiňoval.
Takže mám hotovou levou část podvozku:
a tady vlastní napínák (podobnému vzoru Davida)
Teď tvořím pravou část. Vlastní napínák je celkem v pohodě (na fotce výše je ten hotový) a na další fotce je samostatně:
ale původní originál koupený a mnou upravený excentr vodícího kola nevydržel provoz (na fotce níže ten vlevo), protože začal šmajdat na osičce a to byl další důvod, proč k té kolizi došlo:
Tak jsem musel vyrobit nový excentr vodícího kola (na fotce ten vpravo). Pravda. Je to jen hloupá hřebíková ocel, ale díky tomu, že jsem do ní udělal závit pro oba hřídele a po jejích zašroubování následně vše pojistil kolíkem vyvrtaným ve středu závitu, tak jsem snad zajistil, že se se to nepohne.
Jinak se peru stále s podvozkem.
Od nechtěného svlečení pásu za zkušební jízdy v Ořechově, kde mimochodem, díky té "kolizi", se pochroumalo i několik pojezdových plastových kol a hůř - vylomil se i jeden zub z výrobcem odlitého hnacího kola (asi díky nějaké mikrotrhlině uvnitř materiálu vzniklé při odlévání, nevím), tak jsem napravoval škody a hledal příčiny kolize.
Myslel jsem si, že důvodem jsou pouze šmajdavá hnací kola, ale příčin bylo určitě více. Tak jsem musel na to jít postupně.
Nejdřív hnací kola. To už jsem snad dal v plastu dohromady, takže nešmajdají. Jénže, díky tvorbě hnacích kol z plastu (kde jsem záměrně zesílil šířku ozubených věnců kvůli pevnosti), tak přišly na řadu kladky, protože byly mimo vedení pásu. A tak jsem musel vysoustružit nové osičky, abych dosáhl rozměrové správnosti a tím pádem i rovnoměrnosti chodu pásu. Navíc jsem zjistil, že původní kladka, z modelu Stug III není akorátní (malý průměr), tak jsem musel vyrobit nové - větší, aby osička kladek nepřekážela ozubům článků pásu a ty pak měly ničím nepřerušovanou cestu vzad od hnacího kola až po kolo vodící. Ve výkresu to sice sedělo, ale reálný provoz byl jinde.
Pojezdová kola byla celkem v cajku, takže přišla na řadu kola vodící. Tam jsem zjistil, že jsem byl až moc přesný při soustružení a vůle mezi bočními výstupky článku pásu a vodícím kolem byla asi 0,2 mm na každou stranu, což byl asi další důvod proč došlo k svlečení pásu při původním šmajdavém kole. Tak jsem ubíral materiál i na šířce vodícího kola na soustruhu a dnes je vůle podstatně větší a vypadá to, že za provozu "ve vzduchu" tj. model je na dřevěných špalících a pás je poháněn motorem, tak to běží celkem v pohodě. Uvidíme, jak se to bude chovat při jízdě v terénu. Video mého pokusu určitě přijde.
No a poslední věc, kterou řeším je napínání pásů. Ten původní napínák "originál koupený" stojí za prd, takže vyrábím své vlastní, ale to už jsem asi zmiňoval.
Takže mám hotovou levou část podvozku:
a tady vlastní napínák (podobnému vzoru Davida)
Teď tvořím pravou část. Vlastní napínák je celkem v pohodě (na fotce výše je ten hotový) a na další fotce je samostatně:
ale původní originál koupený a mnou upravený excentr vodícího kola nevydržel provoz (na fotce níže ten vlevo), protože začal šmajdat na osičce a to byl další důvod, proč k té kolizi došlo:
Tak jsem musel vyrobit nový excentr vodícího kola (na fotce ten vpravo). Pravda. Je to jen hloupá hřebíková ocel, ale díky tomu, že jsem do ní udělal závit pro oba hřídele a po jejích zašroubování následně vše pojistil kolíkem vyvrtaným ve středu závitu, tak jsem snad zajistil, že se se to nepohne.
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: BVP-2 ČSLA 1/16 vlastní výroba
V mezidobí výroby nových plastových pojezdových kol (dříve poškozených v Ořechově) si trochu hraji s pérováním. Zjistil jsem, že torzní tyče jsou asi celkem v pohodě, ale hlavním důvodem, proč mi při rozjezdu model nechce moc zvednout čumák (aby to vypadalo reálně) je omezení zadního tlumiče, takže ho upravuji, aby zdvih posledního pojezdového kola byl téměř k dorazu. Takhle to vypadá, když dostane BVP ránu do zadního pojezdového kola