T-72M1, 1:16, vlastní výroba
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Jéje to znám. Prvoci, houby, láčkovci, červi, mechovky, měkkýši, korýši atd.
Přesně si to vystihl. Já tomu říkám dekompilace stroje. Zaplať PánBůh, že jsem to dával dohromady s určitou dávkou rozumu (ne, že bych s ním oplýval, ale podařilo se), takže "rozborka" nebyla zas tak náročná. Kompilace bude o to složitější.
Po pravdě, aby to jezdilo lépe, než stávající stav, tak mám věru několik možností, a to minimálně tyhle:
1. Podvozek (konkrétně odpružení) a ten je hotov -> k dobru - jízdní vlastnosti se razantně zlepšily, ale furt to není ono
2. Motory vyměnit za silnější (varianta, kterou mi vnukl PetrNC), ale to si nechávám na později (až bude nejhůř)
3. Změnit napětí baterie ze 7,2V na 11,1V, aby se zvýšily otáčky motoru a doufám i kroutící moment - ?
Pak jsou na konec ještě asi dvě možností, jak to upravit, aby to jezdilo, jak bych si přál, ale pokusím se to dát dohromady ve sledu, který je minimálně levnější.
Jenže u bodu 3 (když prozatím vynechávám bod 2) jsem pochopitelně narazil na problém vnitřního uspořádání celé korby. Tak jsem to musel přemodelovat v 3D, aby se mi tam vešla větší baterie, s tím, aby sem nepřišel o otáčení věže o 360°. uff
Tak takhle vypadá 3D pohled na nové uspořádání:
Zatím to prostorově vychází, otázkou bude pak reálný stav
Přesně si to vystihl. Já tomu říkám dekompilace stroje. Zaplať PánBůh, že jsem to dával dohromady s určitou dávkou rozumu (ne, že bych s ním oplýval, ale podařilo se), takže "rozborka" nebyla zas tak náročná. Kompilace bude o to složitější.
Po pravdě, aby to jezdilo lépe, než stávající stav, tak mám věru několik možností, a to minimálně tyhle:
1. Podvozek (konkrétně odpružení) a ten je hotov -> k dobru - jízdní vlastnosti se razantně zlepšily, ale furt to není ono
2. Motory vyměnit za silnější (varianta, kterou mi vnukl PetrNC), ale to si nechávám na později (až bude nejhůř)
3. Změnit napětí baterie ze 7,2V na 11,1V, aby se zvýšily otáčky motoru a doufám i kroutící moment - ?
Pak jsou na konec ještě asi dvě možností, jak to upravit, aby to jezdilo, jak bych si přál, ale pokusím se to dát dohromady ve sledu, který je minimálně levnější.
Jenže u bodu 3 (když prozatím vynechávám bod 2) jsem pochopitelně narazil na problém vnitřního uspořádání celé korby. Tak jsem to musel přemodelovat v 3D, aby se mi tam vešla větší baterie, s tím, aby sem nepřišel o otáčení věže o 360°. uff
Tak takhle vypadá 3D pohled na nové uspořádání:
Zatím to prostorově vychází, otázkou bude pak reálný stav
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Miro, bod 3 bych asi vynechal.....spíš bych se dal cestou 2 co Ti radil Peťa. Koukal jsem na předchozí foto a v korbě by mělo být dostatek místa pro Kricky Power......velikost na čtyřstovky bych mohl přeměřit mám je ve starým Pantheru.
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Zkusil bych ty Kricky. Jsou sice vysokootáčkové, ale mají pět pólů na rotoru a tedy mají lepší chod v nižších otáčkách, což je pro tento účel žádoucí. Ve velikosti motorů 500 jsou nízkootáčkové a "vysokokrouťákové" přímo vyráběny, ale zde je hlavní překážkou jejich velikost. Na druhou stranu zase není potřeba tak velký převod a pracují s vyšší účinností.
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Já už tam Krick power max 400 mám, ale jsou slabé a model v těžším terénu nechce zatáčet. Na betonu či asfaltu nebo i hlíně je to ještě dobré, ale v trávě už ne. Do úvahy připadá asi model Krick power max 450, který má rozteč otvorů pro uchycení stejnou jako čtyřstovka a motor je na celkovém průměru pouze o 1 mm širší, což by znamenalo jen drobné úpravy lože motoru s převodovkou. I na délku (47 mm) by se mi tam vešly. Drobný problém je, že původní čtyřstovka má poměrně malý zkratový proud (tuším něco kolem 5 nebo 6A) a šlo je připojit přímo do desky ElModu. Ty čtyřistapadesátky mají zkratový proud 16A a tím pádem bych musel použít externí regulátory, protože by to už deska Elmodu nevzala. Na doporučení Kuldy bych šel do regulátorů od DSYS, ale taky nejsou nejlevnější. Takže nejdřív zkusím tu variantu 3 protože zvýšením napětí ze 7,4V na 11,1V předpokládám zlepšení vlastností těch čtyřstovek a stále ještě můžu tyto motory hnát přímo přes desku ElModu, protože je na takovéto napětí stavěna. A pokud to nepomůže pak budu špekulovat o výměně motorů
Ale díky za rady
Ale díky za rady
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Tak jedu dál. Než mi dojde Zásilkovnou nová baterie, tak jsem trochu modeloval vnitřní uspořádání, aby se tam "fšecko" vešlo. Místa je sice relativně dost, díky předchozím úpravám, ale stejně bylo třeba to v 3D modelu pojistit, jestli je to správně:
No nakonec jsem měl docela hoňku, aby se vymodelovaný tvar vůbec vešel na tiskárnu. Rozměry jsou na hraně tisknutelnosti, takže už jsem ve sliceru musel použít blokátory podpěr, abych se vůbec na tiskovou plochu vešel, ale podařilo se:
Tak už zbývá jen něco málo přes deset hodin tisku a můžu zas pokračovat dál
No nakonec jsem měl docela hoňku, aby se vymodelovaný tvar vůbec vešel na tiskárnu. Rozměry jsou na hraně tisknutelnosti, takže už jsem ve sliceru musel použít blokátory podpěr, abych se vůbec na tiskovou plochu vešel, ale podařilo se:
Tak už zbývá jen něco málo přes deset hodin tisku a můžu zas pokračovat dál
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Tak konečně dorazila baterie 3S (11,1V) a mohl jsem to aspoň nahrubo poskládat:
Uvidím, jak to bude vypadat v s jízdou v terénu. Prozatím v dílně je jízda excelentní. Takže vyšší napětí těm motorů zcela určitě prospělo a řídící desce to nevadí, je na to stavěna. Venku je bohužel sníh, tak musím počat, až roztaje.
Akorát díky napětí jsem musel přepočítat odpory k ledkám pozičního osvětlení, abych je neodrovnal, tak zas má, co dělat
Uvidím, jak to bude vypadat v s jízdou v terénu. Prozatím v dílně je jízda excelentní. Takže vyšší napětí těm motorů zcela určitě prospělo a řídící desce to nevadí, je na to stavěna. Venku je bohužel sníh, tak musím počat, až roztaje.
Akorát díky napětí jsem musel přepočítat odpory k ledkám pozičního osvětlení, abych je neodrovnal, tak zas má, co dělat
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Krásně to tam máš poskládané, žádné obludné smotky drátů co tam mám já v kamionu nebo Pantheru
Hele jízda ve sněhu je naprosto parádní, já čekám až u nás napadne aspoň trošku abych šel projet stroj......a ono pořád nic
Hele jízda ve sněhu je naprosto parádní, já čekám až u nás napadne aspoň trošku abych šel projet stroj......a ono pořád nic
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Díky Drejku, vážím si toho, ale to ještě není konec. Doufám, že to bude ještě "učesanější" až tam vložím spínací modul a dorovnám silové kabely. Jinak jízdu na sněhu odmítám, protože podvozek ještě není vůbec zakrytován a sušit ložiska pojezdových kol se mi úplně nechce
Abych to konečně dodělal, tak jsem se vrátil k drátování. Musel jsem kvůli změně pozice baterie změnit i místo tištěného spoje v horní části korby a kvůli nutné změně odporů k LEDkám pozičního osvětlení (při vyšším vstupním napětí 3S) jsem radši předělal celý tišťák. Bylo to jednodušší a s ohledem na nectnosti původního jsem ho i upravil. No nakonec jsem si musel hrát i s barvami drátů a všechno pečlivě zaznamenat, abych v budoucnu věděl, kam který drát vede a jakou má barvu. Trochu prekérka, ale už jsem vyzkoušel zapojení do věže a tam to všechno funguje k naprosté spokojenosti.
Tak jsem dnes předrátoval vnitřní část horní části korby, kde je zapojení motoru otáčení věže, LEDek pozičního osvětlení a předního světlometu, který v původní verzi svítil mizerně. Tak jsem ho napojil také do okruhu s pozičním osvětlením
(s plným napětím) a bude se holt rozsvěcet současně s ním. A ejhle svítí, jak se říká po brněnsku "jak sviňa":
Tak už mi, před složením, zbývá to jen odzkoušet a můžu se vrhnout na finální úpravu barvou. A pak snad začnu i něco dělat u svého druhé mazla (BVP-2)
P.S.: Prostoru na kouřový modul mám teď dokonce víc než jsem si přál, takže i s ním se počítá. Z fotky je vidět, že i výstupní hadičky jsou nachystány (teď odkloněny lepící páskou kvůlivá manipulaci s dráty), ale zatím je vlastní (nikoliv komerční) kouřový modul ve fázi 3D výkresu, tak to ještě nějakou dobu potrvá
M.
Abych to konečně dodělal, tak jsem se vrátil k drátování. Musel jsem kvůli změně pozice baterie změnit i místo tištěného spoje v horní části korby a kvůli nutné změně odporů k LEDkám pozičního osvětlení (při vyšším vstupním napětí 3S) jsem radši předělal celý tišťák. Bylo to jednodušší a s ohledem na nectnosti původního jsem ho i upravil. No nakonec jsem si musel hrát i s barvami drátů a všechno pečlivě zaznamenat, abych v budoucnu věděl, kam který drát vede a jakou má barvu. Trochu prekérka, ale už jsem vyzkoušel zapojení do věže a tam to všechno funguje k naprosté spokojenosti.
Tak jsem dnes předrátoval vnitřní část horní části korby, kde je zapojení motoru otáčení věže, LEDek pozičního osvětlení a předního světlometu, který v původní verzi svítil mizerně. Tak jsem ho napojil také do okruhu s pozičním osvětlením
(s plným napětím) a bude se holt rozsvěcet současně s ním. A ejhle svítí, jak se říká po brněnsku "jak sviňa":
Tak už mi, před složením, zbývá to jen odzkoušet a můžu se vrhnout na finální úpravu barvou. A pak snad začnu i něco dělat u svého druhé mazla (BVP-2)
P.S.: Prostoru na kouřový modul mám teď dokonce víc než jsem si přál, takže i s ním se počítá. Z fotky je vidět, že i výstupní hadičky jsou nachystány (teď odkloněny lepící páskou kvůlivá manipulaci s dráty), ale zatím je vlastní (nikoliv komerční) kouřový modul ve fázi 3D výkresu, tak to ještě nějakou dobu potrvá
M.
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Myšlenka dobrá. Otáčky by vyhovovaly, výkon jsem ale zatím nikde nezjistil. Dočetl jsem se, že se tenhle motor hodí pro letadla do 800 g, tak nevím. Napětí 3S je také vyhovující. Drobná vada na kráse je také průměr hřídele. Mě by vyhovoval průměr 2,3 mm a tenhle motor má 3,17 mm. A nikde jsem taky nenašel způsob uchycení. Pro mě by bylo ideální, aby rozteč úchytových šroubů byl přesně 16 mm.
Nicméně zatím to jede tak jak to je, takže se touto otázkou budu zabývat, až v případě, kdyby model nevykazoval požadované jízdní vlastnosti. Zkusím hledat dál, abych se o tomto motoru dozvěděl více.
Díky za nápad.
M
Nicméně zatím to jede tak jak to je, takže se touto otázkou budu zabývat, až v případě, kdyby model nevykazoval požadované jízdní vlastnosti. Zkusím hledat dál, abych se o tomto motoru dozvěděl více.
Díky za nápad.
M
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Tak zatím to nechám, tak jak to je. Jezdí to. A až bude ouvej, tak budu řešit problém.
Já zatím dodělal silovou část elektroniky. Snažil jsem se o co nejkratší možnou délku kabelů, ale s tím, aby se to dalo nějak rozumně rozebrat, aniž bych musel rozebírat půlku modelu:
Zatím vše funguje, takže se vrhám na poslední rozborku podvozku za účelem jeho nástřiku barvou.
P.S.: Už mě prosily ostatní modely, abych se na ně taky podíval, tak holt budu muset ve svém zbývajícím volném čase napřímit směr i k těm ostatním
Já zatím dodělal silovou část elektroniky. Snažil jsem se o co nejkratší možnou délku kabelů, ale s tím, aby se to dalo nějak rozumně rozebrat, aniž bych musel rozebírat půlku modelu:
Zatím vše funguje, takže se vrhám na poslední rozborku podvozku za účelem jeho nástřiku barvou.
P.S.: Už mě prosily ostatní modely, abych se na ně taky podíval, tak holt budu muset ve svém zbývajícím volném čase napřímit směr i k těm ostatním