T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
jojo, tento systém používáme už od stavby IS-3, asi nejjednodušší a funkční řešení,
L.
L.
V týmu s Drozd60,
IS-7, T-10, Kraz 255V + podval; IS-3; KV-85; T-90; Faun; MAZ
IS-7, T-10, Kraz 255V + podval; IS-3; KV-85; T-90; Faun; MAZ
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Lukáši, máš naprostou pravdu. Moc se mi ten systém líbí. Pravda, musel jsem poměrně hodně upravit sedlo ramene pojezdového kola, aby to pasovalo na původní rozměry, ale myslím, že to mám:
[youtube]AlY8UD1N6fw[/youtube]
Tak teď už to jen dodělat a vyměnit všechna sedla na korbě
P.S.: A moc mě to baví - zas trochu strojařské a zámečnické práce
P.S.2: Musím podotknout, že čínská výroba, co se týče přesnosti, taky není nic moc. Odlitky pojezdových kol a i jejich ramen nejsou aspoň trochu stejné, tak to bude ještě fůra přeměřování a možná i soustružení
[youtube]AlY8UD1N6fw[/youtube]
Tak teď už to jen dodělat a vyměnit všechna sedla na korbě
P.S.: A moc mě to baví - zas trochu strojařské a zámečnické práce
P.S.2: Musím podotknout, že čínská výroba, co se týče přesnosti, taky není nic moc. Odlitky pojezdových kol a i jejich ramen nejsou aspoň trochu stejné, tak to bude ještě fůra přeměřování a možná i soustružení
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Tak jsem začal řádit. Povozek šel skoro komplet pryč (zůstaly akorát kladky) a vybrakoval jsem celý vnitřek modelu. Odstranil vnitřní pružiny a ubrousil původní "účko", takže je z něj jen "elko" (čímž se zvětšil vnitřní prostor o 36 mm).
Rozbořil jsem trochu dno zespoda, protože musím posunout motory s převodovkami a tím pádem udělat jejich nové uložení:
Vlastní uchycení ramen pojezdových kol jsem řešil trochu jinak, než HL, který má zajištěna ramena pomocí šroubů o průměru 4 mm, které jsou samořezně zašroubovány do plastové korby. Ten šroub vypadá jako šroub do nábytku tzv. konfirmát, ale takovýto průměr není v Česku k sehnání a čekat na dodávku z Číny se mi nechce. Tak jsem využil přebytečné nerezové šrouby, co mi zůstaly ze stavby 3D tiskárny a celé je to uchycené obráceně než HL:
kolmost ke korbě je myslím zaručena a vlastní sedlo jsem vytiskl s různými otvory, abych později mohl lépe nastavovat tuhost pružin, ale hlavně s otvorem pro matici:
aby sedlo ramene akorát dosedlo až ke korbě:
No a proto, že otvor v rameni je 4 mm a průměr šroubu pouhé 3 mm, tak jsem tam vložil mosaznou vložku o správné délce, aby i při pořádném utažení byla vůle minimální:
Tak jedno rameno hotovo. Ještě 11 takových a můžu začít opět skládat.
P.S.: Zapomněl jsem podotknout, že rameno bude jištěno dvěma maticemi do kontra, aby nemohlo kolo upadnou za jízdy. A aby se to tam vešlo, tak je pro jistotu zbrousím na polovinu výšky
Rozbořil jsem trochu dno zespoda, protože musím posunout motory s převodovkami a tím pádem udělat jejich nové uložení:
Vlastní uchycení ramen pojezdových kol jsem řešil trochu jinak, než HL, který má zajištěna ramena pomocí šroubů o průměru 4 mm, které jsou samořezně zašroubovány do plastové korby. Ten šroub vypadá jako šroub do nábytku tzv. konfirmát, ale takovýto průměr není v Česku k sehnání a čekat na dodávku z Číny se mi nechce. Tak jsem využil přebytečné nerezové šrouby, co mi zůstaly ze stavby 3D tiskárny a celé je to uchycené obráceně než HL:
kolmost ke korbě je myslím zaručena a vlastní sedlo jsem vytiskl s různými otvory, abych později mohl lépe nastavovat tuhost pružin, ale hlavně s otvorem pro matici:
aby sedlo ramene akorát dosedlo až ke korbě:
No a proto, že otvor v rameni je 4 mm a průměr šroubu pouhé 3 mm, tak jsem tam vložil mosaznou vložku o správné délce, aby i při pořádném utažení byla vůle minimální:
Tak jedno rameno hotovo. Ještě 11 takových a můžu začít opět skládat.
P.S.: Zapomněl jsem podotknout, že rameno bude jištěno dvěma maticemi do kontra, aby nemohlo kolo upadnou za jízdy. A aby se to tam vešlo, tak je pro jistotu zbrousím na polovinu výšky
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Neměl by jsi lepší samojistící matice?
Radek
Radek
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Mi jsme všechny samořezné šrouby, které držely rameny v našich modelech nahradili šrouby m3 a v dlouhodobém provozu u IS 3 to drží perfektně. Viz moje video ve stavbě IS7. Akorát vyřežu závit M3 do protikusu ramene na podvozku. Používám závitní M3 max označený dvěma pruhy.
Pepa
Pepa
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Samojistící matice - bezva nápad. S těmi šrouby, Pepo, mě to napadlo taky, ale já už tam mám díry 3 mm od původních osiček, takže to u mě asi tak, jak píšeš nepůjde. Navíc není dost masy v bočním "pancíři", aby tam šroub v závitu držel. Tam je tloušťka pouhý 1 mm a nechci opět zmenšovat vnitřní prostor tím, že bych tam vlepil nějaký hranolový výtisk z plastu, do kterého bych to mohl šroubovat, takže proto jsem volil variantu, kterou jsem dříve předeslal. Ale díky moc za nápady do budoucna
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Tak těsně před svátky jsem se dokopal k tomu, abych dodělal všechna pojezdová kola spolu s vnějším odpružením zkrutnými pružinami:
Jedna strana:
a druhá:
zatím asi nemá cenu nic zkoušet. Musím to celé poskládat a pak teprve s celkovou hmotností dělat zkoušky v terénu. Věřím, že to pružit bude dobře, ale otázkou je, jak to bude zatáčet, zejména v trávě.
No jsem hodně dopředu. Na to aby to jezdilo, tak musím předělat lože motorů a převodovek, takže první zkoušky budou asi až mezi svátky.
Tak se teď budu oddávat Vánočnímu lenošení u televize.
Jinak samozřejmě přeji Všem klidné a pohodové Vánoce. M
Jedna strana:
a druhá:
zatím asi nemá cenu nic zkoušet. Musím to celé poskládat a pak teprve s celkovou hmotností dělat zkoušky v terénu. Věřím, že to pružit bude dobře, ale otázkou je, jak to bude zatáčet, zejména v trávě.
No jsem hodně dopředu. Na to aby to jezdilo, tak musím předělat lože motorů a převodovek, takže první zkoušky budou asi až mezi svátky.
Tak se teď budu oddávat Vánočnímu lenošení u televize.
Jinak samozřejmě přeji Všem klidné a pohodové Vánoce. M
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Paráda, časem můžem udělat někdy setkání generací Pásy tedy nakonec zůstávají?
- CuMeL
- PzKpfw V - Panther
- Příspěvky: 826
- Registrován: 29 bře 2018, 15:21
- 6
- Lokalita: České Budějovice
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
Pásy, hnací i vodící kola zůstávají. Musel jsem ale kvůli nim do pojezdových kol zasáhnout trochu soustruhem. Trn článku z pásu na ZTZ-99 je asi o 1 mm širší než na T-72. Tak jsem lehce ubral na vnitřních stranách pojezdových kol. Ještě, že jsou pojezdová kola šroubovací ze dvou částí, tak se to opracovávalo "lépěji".
Jinak jsem dokončil lože motorů s převodovkami:
usadil a připevnil na své místo:
A aby toho nebylo málo, tak jsem musel vytočit nové koncové hřídele převodovek, by hnací kola byla v ose s pojezdovými koly.
EDIT: Myslím, že do konce roku bude první zkušební jízda
Jinak jsem dokončil lože motorů s převodovkami:
usadil a připevnil na své místo:
A aby toho nebylo málo, tak jsem musel vytočit nové koncové hřídele převodovek, by hnací kola byla v ose s pojezdovými koly.
EDIT: Myslím, že do konce roku bude první zkušební jízda
Re: T-72M1, 1:16, vlastní výroba
dyk už to bylo hotový a teď z toho máš zase prvočinitele...