Většina z nás používá akumulátory o napětí cca 7,2V.
Ve svém Mercedesu G je ale originální motorek na 4,5V. Regulátorem při plné výchylce kniplu napětí 7,2V projde na motor a mohlo by mu časem zničit komutátor.
Přemýšlel jsem, jak to udělat, aby došlo k lineárnímu poklesu napětí ze 7,2V na 4,5V.
Klasická dioda má úbytek napětí asi 0,8V, takže 3 diody za sebou sníží napětí o 2,4V. A je to ...
Pokud dám druhou trojici diod v protisměru, mohu regulovat motor dokonce obousměrně.
Doporučuji vybrat diody, které snesou 2x větší proud, něž má motor se zastaveným hřídelem.
... a je tam 4,9V, s čímž si motorek jistě poradí.
Ivan
Snížení provozního napětí
- Ivan
- PzKpfw VI - Tiger
- Příspěvky: 1340
- Registrován: 03 dub 2013, 12:08
- 11
- Lokalita: Absolova 89, 624 00 Brno
Snížení provozního napětí
Naposledy upravil(a) Ivan dne 06 bře 2015, 08:21, celkem upraveno 2 x.
Tankistům ZDAR
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Re: Snížení provozního napětí
Ahoj vedel by si mi teda povedat co presne si mam vyziadat v obchode dik lebo. Ked mi ukazu diody tak kukam ako blb diody myslis svetielka ze take ako maju tanky na svetlach ci ? Ospravedlnujem sa za svoju nevzdelanost v danej problematike ale som v tomto novacik
Naposledy upravil(a) speedlink dne 25 bře 2015, 00:41, celkem upraveno 1 x.
- Ivan
- PzKpfw VI - Tiger
- Příspěvky: 1340
- Registrován: 03 dub 2013, 12:08
- 11
- Lokalita: Absolova 89, 624 00 Brno
Re: Snížení provozního napětí
Ahoj.
Pro Tvůj případ
http://www.mujtank.tym.cz/viewtopic.php?f=37&t=2582
Bych vyzkoušel tyto diody. Jsou k dostání, jako jediná, na všech pobočkách, a má největší ztrátové napětí (což chceme). Nevím jak to máte na Slovensku se součástkami ....
http://www.gme.cz/dioda-byw29-200-p223-019
Nevím, jak rychle budeš jezdit a jak se při tom bude dioda zahřívat.
Postupoval bych takto:
Zajistil řádné odrušení motoru 3-mi kondenzátory.
http://www.dsys.cz/downloads/motor_dc.pdf
Koupil bych jednu a zapojil ji sériově před motor.
Pozor na zkrat s okolními kovy v tanku !!
Chvíli bych jezdil OBĚMA směry a po chvíli zkusil dotykem, jak se zahřívá.
Pokud se moc nezahřívá (udržíš na ní klině prst) koupil bych 4 ks a zapojil dle schémat výše. Každou diodu pečlivě zaizolovat, aby se nikde nic nedotýkalo.
Pokud se bude zahřívat hodně, je to problém a musely by se řešit chladiče. Ale i to se dá.
Dej vědět, jak si dopadl.
Ivan
Pro Tvůj případ
http://www.mujtank.tym.cz/viewtopic.php?f=37&t=2582
Bych vyzkoušel tyto diody. Jsou k dostání, jako jediná, na všech pobočkách, a má největší ztrátové napětí (což chceme). Nevím jak to máte na Slovensku se součástkami ....
http://www.gme.cz/dioda-byw29-200-p223-019
Nevím, jak rychle budeš jezdit a jak se při tom bude dioda zahřívat.
Postupoval bych takto:
Zajistil řádné odrušení motoru 3-mi kondenzátory.
http://www.dsys.cz/downloads/motor_dc.pdf
Koupil bych jednu a zapojil ji sériově před motor.
Pozor na zkrat s okolními kovy v tanku !!
Chvíli bych jezdil OBĚMA směry a po chvíli zkusil dotykem, jak se zahřívá.
Pokud se moc nezahřívá (udržíš na ní klině prst) koupil bych 4 ks a zapojil dle schémat výše. Každou diodu pečlivě zaizolovat, aby se nikde nic nedotýkalo.
Pokud se bude zahřívat hodně, je to problém a musely by se řešit chladiče. Ale i to se dá.
Dej vědět, jak si dopadl.
Ivan
Naposledy upravil(a) Ivan dne 25 bře 2015, 20:05, celkem upraveno 1 x.
Tankistům ZDAR
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Re: Snížení provozního napětí
Ahojte, řeším možná něco podobného. ale jsem v těchto záležitostech obrlaik, takže vlastně ani nevím. Snad se dobře zeptám. Chtěl bych do tanku ke kouřáku přidat ventilátor, který má:
pracovní napětí 2.5~6 VDC
příkon 0.57 WATTS / Max. 0.66 WATTS
jmenovitý proud 114 mA / Max. 132 mA
používám standartní akupacky 7,2V. Nevím, zda ho mohu přidat jen tak nebo je třeba použít nějaký odpor, tak jak je u standartního motorku ke kouřáku. Nechtěl bych, aby se mi tank přeměnil na bojový vrtulník a někam uletěl nebo aby se neproměnil v jeden veliký kouřák
pracovní napětí 2.5~6 VDC
příkon 0.57 WATTS / Max. 0.66 WATTS
jmenovitý proud 114 mA / Max. 132 mA
používám standartní akupacky 7,2V. Nevím, zda ho mohu přidat jen tak nebo je třeba použít nějaký odpor, tak jak je u standartního motorku ke kouřáku. Nechtěl bych, aby se mi tank přeměnil na bojový vrtulník a někam uletěl nebo aby se neproměnil v jeden veliký kouřák
- Ivan
- PzKpfw VI - Tiger
- Příspěvky: 1340
- Registrován: 03 dub 2013, 12:08
- 11
- Lokalita: Absolova 89, 624 00 Brno
Re: Snížení provozního napětí
Ahoj.mirbab píše:Ahojte, řeším možná něco podobného. ale jsem v těchto záležitostech obrlaik, takže vlastně ani nevím. Snad se dobře zeptám. Chtěl bych do tanku ke kouřáku přidat ventilátor, který má:
pracovní napětí 2.5~6 VDC
příkon 0.57 WATTS / Max. 0.66 WATTS
jmenovitý proud 114 mA / Max. 132 mA
používám standartní akupacky 7,2V. Nevím, zda ho mohu přidat jen tak nebo je třeba použít nějaký odpor, tak jak je u standartního motorku ke kouřáku. Nechtěl bych, aby se mi tank přeměnil na bojový vrtulník a někam uletěl nebo aby se neproměnil v jeden veliký kouřák
Napětí bude ovlivňovat otáčky motoru a tím i množství vzduchu.
Použij minimálně jednu tuto diodu
http://www.gme.cz/dioda-1n4007-p220-002
přeruš vodič od "+" napájení (možná červený vodič), zapoj tam diodu tak, aby stříbrný proužek na tělese směřoval směrem k motorku.
Pokud proud vzduchu bude příliš veliký, přeruš znova přidej další (za sebou - sériově), napětí se ještě sníží a otáčky ještě poklesnou.
Ivan
Tankistům ZDAR
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
- Ivan
- PzKpfw VI - Tiger
- Příspěvky: 1340
- Registrován: 03 dub 2013, 12:08
- 11
- Lokalita: Absolova 89, 624 00 Brno
Re: Snížení provozního napětí
Ahoj.
Prostřednictvím SZ mi přišel dotaz, proč dioda a ne odpor.
Myslím, že by to mohlo zajímat i další modeláře.
1. Snížení napětí Uf (v daném případě 1,1V) je konstantní a není závislé na proudu.
Na rozdíl od odporu, kde Ur=R.Ir [V] .
2. Na odporu se vyloženě maří - spaluje - přebytečná energie.
Spálí se výkon - z Aku: Pr=Ur.Ir [W]
Ivan
Prostřednictvím SZ mi přišel dotaz, proč dioda a ne odpor.
Myslím, že by to mohlo zajímat i další modeláře.
1. Snížení napětí Uf (v daném případě 1,1V) je konstantní a není závislé na proudu.
Na rozdíl od odporu, kde Ur=R.Ir [V] .
2. Na odporu se vyloženě maří - spaluje - přebytečná energie.
Spálí se výkon - z Aku: Pr=Ur.Ir [W]
Ivan
Tankistům ZDAR
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Ivan, pplk. v.v., Učitel katedry tanků, VAAZ Brno.
http://dragonstanks.rajce.idnes.cz/
Re: Snížení provozního napětí
Tak IVAN vďaka za info. Sám to chcem vyskúšať pri znižovaní V na motorček dym.generátora.A teraz si to dobre vysvetlil. solo
,,Z tohto klubu sa neodchádza, buď Ťa vyhodia,alebo ,,Tu,, zomrieš....,,
Re: Snížení provozního napětí
já taky moc děkuju, už koukám, kde ty potvůrky koupím, abych neplatil u korunové položky takové poštovné