Ahoj, mám pro Vás takový malý tip na chlazení akumulátorů do tanku.
Je pravda, že víc je to potřeba u RC aut, protože tam jsou daleko větší proudy a aku vyndáváte z auta úplně rozžhavené, ale například po nabití aku do tanku ji taky máte horkou a pokud chcete hned jezdit, tak je v zájmu šetření aku dobré, je nejprve vychladit. A když jezdíte v horkém létě, tak to někdy trvá dost pomalu. Jasně namítnete, mám jich víc a tak není problém, ale třeba to někomu pomůže.
Trubku jsem koupil v potřebách pro instalatéry a jako držák větráčku jsem doma našel přírubu, kterou jsem měl z počítače pro uchycení bočního chladícího ventilátoru. Trubku jsem nahrál a do ní zasadil přírubu. Po stranách jsem navrtal otvory, do kterých jsem zasadil drátky, na kterých aku leží. Pro ztišení jsem použil větrák s gumovým uložením (Alza) a zespoda jsem dal silikonové nožičky. Pro napájení jsem použil 12V trafo, které mi zbylo z nějakého přístroje, už neví z čeho. Potom už jen vypínač a celé přestříknout a chladička je hotova. Nenáročné, jednoduché, účinné.
Není to můj nápad, kdysi jsem to našel na nettu, ale bohužel je to už hodně let a neznám zdroj.
Tak když to někomu pomůže......
bean
Chladič pohonných akumulátorů
Chladič pohonných akumulátorů
Naposledy upravil(a) bean dne 05 kvě 2023, 08:27, celkem upraveno 5 x.
- Rudyn
- PzKpfw VI - Tiger
- Příspěvky: 1801
- Registrován: 10 bře 2009, 18:05
- 15
- Lokalita: ROHATEC, okres Hodonín.
Re: Chladič pohonných akumulátorů
Ahoj.
Dobrá inspirace a hlavně cenově nenáročná !!!
R.
Dobrá inspirace a hlavně cenově nenáročná !!!
R.
Sportuji rekreačně ... Vrhám stín, dívám se do dálky, skáču do řeči a lezu na nervy !
- spitfiremk1
- PzKpfw IV
- Příspěvky: 414
- Registrován: 29 led 2011, 17:38
- 13
- Lokalita: Bochoř Bezručova 287 750 00 okres Přerov
Re: Chladič pohonných akumulátorů
Nápad dobrý, ale většina lidí má alespoň dvě baterie a nabíjí během jízdy s druhou. I kdyby měl jednu, originální od HL nabitou dodaným pseudonabíječem, tak ji zahřeje u konce nabíjení tak na teplotu těla, a to proto, že je to aku se standardním nabíjením desetinou po dobu 10-12 h. a dodaná krabička to valí 0,4 A, čímž ji ubírá na životnosti..Pro to tak málo vydrží. Mám je tři už dva roky a pěkně pomalu deset hodin...ten chladič je ale vynikající nápad na lipolky, které se dost hřejí při výdeji náboje a musí se čekat na úplné zchlazení před nabitím (úspora času při závodech s bugynama, letadly atd..)dokonce se odvažuji tvrdit, že kdo nabíjí lipolky na soutěžích i třínásobkem kapacity baterie (což dnes už jde), upotřebí tuto věcičku i při nabíjeníRudyn píše:Ahoj.
Dobrá inspirace a hlavně cenově nenáročná !!!
R.
Líbí se mi to..
nejde li o život, jde o hov .......
Re: Chladič pohonných akumulátorů
Ahoj, jen nerozumím tomu co jsi chtěl říct to s tím nabíjením?
Když budeš nabíjet pohonní baterie pomalu (10-12h) tak ti změknou.
Jak píšeš že máš dva roky a pomalu je nabíjíš. Pohonné?
Pak mi totiž zase nesedí, že má většina dvě baterky a nabíjí během jízdy? 10 hodin nevydržím jezdit (Trapná poznámka)
Jen mi to nesedí, nerozumím.
bean
Když budeš nabíjet pohonní baterie pomalu (10-12h) tak ti změknou.
Jak píšeš že máš dva roky a pomalu je nabíjíš. Pohonné?
Pak mi totiž zase nesedí, že má většina dvě baterky a nabíjí během jízdy? 10 hodin nevydržím jezdit (Trapná poznámka)
Jen mi to nesedí, nerozumím.
bean
spitfiremk1 píše:Nápad dobrý, ale většina lidí má alespoň dvě baterie a nabíjí během jízdy s druhou. I kdyby měl jednu, originální od HL nabitou dodaným pseudonabíječem, tak ji zahřeje u konce nabíjení tak na teplotu těla, a to proto, že je to aku se standardním nabíjením desetinou po dobu 10-12 h. a dodaná krabička to valí 0,4 A, čímž ji ubírá na životnosti..Pro to tak málo vydrží. Mám je tři už dva roky a pěkně pomalu deset hodin...ten chladič je ale vynikající nápad na lipolky, které se dost hřejí při výdeji náboje a musí se čekat na úplné zchlazení před nabitím (úspora času při závodech s bugynama, letadly atd..)dokonce se odvažuji tvrdit, že kdo nabíjí lipolky na soutěžích i třínásobkem kapacity baterie (což dnes už jde), upotřebí tuto věcičku i při nabíjeníRudyn píše:Ahoj.
Dobrá inspirace a hlavně cenově nenáročná !!!
R.
Líbí se mi to..
- spitfiremk1
- PzKpfw IV
- Příspěvky: 414
- Registrován: 29 led 2011, 17:38
- 13
- Lokalita: Bochoř Bezručova 287 750 00 okres Přerov
Re: Chladič pohonných akumulátorů
Baterie, na kterých není výslovně uvedeno, že se jedná o rychlonabíjecí a mají jen údaj napětí a kapacity v Mah jsou automaticky baterie s tzv desetinovým cyklem, takže se nabíjí např. sedmnáctistovka (HL) 170 ti miliampéry po dobu 10-12 h. a nesmí být opakovaně vybíjena pod 0,9V na článek, což zajišťuje RX 18 v tanku, že cukáním za jízdy nebo postupným vypínáním jiných funkcí, až do úplného zastavení tanku, dává najevo, že je vybito..Pak zbývá na baterii cca 7,2-7,4 V.
Baterie rychlonabíjecí, nebo se zrychleným nab.procesem (není totéž) mají na těle napsán kromě klasického pomalého nabíjení i údaj jakým maximálním proudem, je lze nabíjet U tzv.zrychleného cyklu se jedná cca(kdyby to byla zase 1700 baterie) o proud 240-300 mah.(což bohužel pro přiložené nimh a nicd baterky přiložené k tanku výrobcem) je proud co je schopen dát nabíjecí transformátor k tanku. Všimni si, jak se za chvíli rozpálí, když nabíjí baterku. A to jen díky tomu, že ta obyčejná baterie má vysoký vnitřní odpor, jímž se i ona u konce nabíjení zahřeje. Tohle to, pak časem vyměkne baterii...Výrobce těch modelů neřeší, jak se co ničí, ale to, aby baterie fungovala min. půl roku a končí ji záruka. Pak ti milerád prodá další.
Rychlonabíjecí články naopak mají minimální vnitřní odpor, který zajistí optimální, nabití v krátkém čase, bez zbytečné přeměny části proudu v teplo v akumulátoru a zatížení nabíječe odporem baterie. Tento min. vnitř.odpor zase při výdeji z baterky např.do motoru zajistí, že se do motoru dostane co nejvyšší proud, nezmenšený přeměnou na teplo. Jedinné články co tohledokáží a uznávám, jsou legendární sanyo 1700 SCR. Ty lze nabíjetaž 1700 ma a na zahřátí jsou stavěny. Jsou tímto proudem schopny se nabít do 40 min. Mám šestičlánky z r.2000 a v autě s nimi jezdím dodnes dobrých 12 min intenzivního terénu, nebo 20 min. na hale na parketách...
Všechny popsané baterie bez výjimky si zaslouží léčbu stylem, jednou za čas, tak po deseti cyklech např. zrychlených, nebo rychlých, se baterky za asistence voltmetru nechají vysvítit např.žárovkou z bicyklu, až na uvedených 0,9 V na článek a nabít je zase co nejmenším proudem, třeba 50 mah, do plného nabití. baterie se tím jakoby probalancuje (vyrovnání napětí na článcích) Pravé balancování to není, musel by mít každý článek svůj konektor a kdo by se s tím sr.... no snad jsem řekl vše co vím, můžete vyvracet, či doplnit
Kdo neřeší cenu baterek, tak nemusí nic z toho zde uvedeného dodržet. jen zopakuji, že je důležité vždy po vybití nicd baterky, tuto nechat vybitou a nabít před plánovaným použití. Kdo ji nabíjí a uloží a za týden jede, zadělává si na paměťový efekt a Zmiňované měknutí..Pokud vím, že nebudu delší dobu bateii používat, tak ji jednou za dva měsíce nabiji, pak vybiji a znovu uložím. Zásadně se vyhýbat vyjetí baterky např. do poloviny a pak ji dobíjet...To lze jen u nimh a lipol
U nimh, platí pravý opak, což je opětovné nabití co nejdříve po jízdě a skladovat nabité..což je pohodlnější a pohotovější.
Baterie rychlonabíjecí, nebo se zrychleným nab.procesem (není totéž) mají na těle napsán kromě klasického pomalého nabíjení i údaj jakým maximálním proudem, je lze nabíjet U tzv.zrychleného cyklu se jedná cca(kdyby to byla zase 1700 baterie) o proud 240-300 mah.(což bohužel pro přiložené nimh a nicd baterky přiložené k tanku výrobcem) je proud co je schopen dát nabíjecí transformátor k tanku. Všimni si, jak se za chvíli rozpálí, když nabíjí baterku. A to jen díky tomu, že ta obyčejná baterie má vysoký vnitřní odpor, jímž se i ona u konce nabíjení zahřeje. Tohle to, pak časem vyměkne baterii...Výrobce těch modelů neřeší, jak se co ničí, ale to, aby baterie fungovala min. půl roku a končí ji záruka. Pak ti milerád prodá další.
Rychlonabíjecí články naopak mají minimální vnitřní odpor, který zajistí optimální, nabití v krátkém čase, bez zbytečné přeměny části proudu v teplo v akumulátoru a zatížení nabíječe odporem baterie. Tento min. vnitř.odpor zase při výdeji z baterky např.do motoru zajistí, že se do motoru dostane co nejvyšší proud, nezmenšený přeměnou na teplo. Jedinné články co tohledokáží a uznávám, jsou legendární sanyo 1700 SCR. Ty lze nabíjetaž 1700 ma a na zahřátí jsou stavěny. Jsou tímto proudem schopny se nabít do 40 min. Mám šestičlánky z r.2000 a v autě s nimi jezdím dodnes dobrých 12 min intenzivního terénu, nebo 20 min. na hale na parketách...
Všechny popsané baterie bez výjimky si zaslouží léčbu stylem, jednou za čas, tak po deseti cyklech např. zrychlených, nebo rychlých, se baterky za asistence voltmetru nechají vysvítit např.žárovkou z bicyklu, až na uvedených 0,9 V na článek a nabít je zase co nejmenším proudem, třeba 50 mah, do plného nabití. baterie se tím jakoby probalancuje (vyrovnání napětí na článcích) Pravé balancování to není, musel by mít každý článek svůj konektor a kdo by se s tím sr.... no snad jsem řekl vše co vím, můžete vyvracet, či doplnit
Kdo neřeší cenu baterek, tak nemusí nic z toho zde uvedeného dodržet. jen zopakuji, že je důležité vždy po vybití nicd baterky, tuto nechat vybitou a nabít před plánovaným použití. Kdo ji nabíjí a uloží a za týden jede, zadělává si na paměťový efekt a Zmiňované měknutí..Pokud vím, že nebudu delší dobu bateii používat, tak ji jednou za dva měsíce nabiji, pak vybiji a znovu uložím. Zásadně se vyhýbat vyjetí baterky např. do poloviny a pak ji dobíjet...To lze jen u nimh a lipol
U nimh, platí pravý opak, což je opětovné nabití co nejdříve po jízdě a skladovat nabité..což je pohodlnější a pohotovější.
nejde li o život, jde o hov .......